29.12.2014

تشدید تحریم‌ها از سوی سنای جمهوری‌خواه

خودنویس: سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا لایحه‌ای را تنظیم کرده‌اند که براساس آن تحریم‌های جدیدی علیه ایران به رای گذاشته خواهد شد و حتی برخی سناتورهای دموکرات هم با جمهوری‌خواهان همراهی خواهند کرد.

به گفته مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه [2] این دومین لایحه بزرگ علیه ایران است که در صورت تصویب بعد از آغاز به کار سنای جدید با اکثریتی جمهوری‌خواه، تحریم‌های سنگینی علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد.

با شروع به کار کنگره آمریکا با اعضای جدید که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است، برخی اعضای دموکرات هم با اعمال فشار بر حکومت ایران موافق کرده‌اند و معتقدند جمهوری اسلامی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود کاملا غیرشفاف عمل کرده است.

سناتورهای جمهوری‌خواه به همراه برخی دموکرات‌ها از دولت باراک اوباما انتظار دارند که دولت ایران را وادار به قبول معامله‌ای کنند تا از توسعه فن‌آوری هسته‌ای خود دست بردارد. آنها معتقدند توافق با ایران نباید به گونه‌ای باشد که ایران همچنان امکان غنی‌سازی را داشته باشد و انقدر ادامه دهد تا به بمب هسته‌ای دست یابد.

از جمله سناتورهای دموکرات که به لایحه جمهوری‌خواهان رای مثبت خواهند داد، سناتور باب مندز از نیوجرسی و همچنین چاک شومر از نیویورک هستند.

مارک کرک در این‌باره گفت: «ویژگی لایحه جدید تحریم علیه ایران این است که حمایت دو حزب را دارد؛ یعنی هم دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان خواستار تصویب این لایحه هستند. ما ۱۷ دموکرات را با خودمان همراه کرده‌ایم و می‌توانیم با اکثریت قاطع این لایحه را به تصویب برسانیم.»

همچنین سناتور لیندزی گراهام در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، [3] در خصوص دیدارش با نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که محور گفت‌وگو بر سر موضوع هسته‌ای ایران بود که نتانیاهو در صحبت‌هایش تاکید کرده که معامله بد با ایران بسیار خطرناک است و می‌تواند پیامدهای بدی به همراه داشته باشد.

سناتور گراهام با اشاره به نگرانی‌های نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد: «ما برای ماه ژانویه لایحه‌ای را در دست داریم که ببینیم اگر ایرانی‌ها از پای مذاکره کنار بکشند یا حقه‌بازی کنند و به تعهدات‌شون عمل نکنند، آنوقت ما لایحه را به تصویب رسانده و تحریم‌ها را بلافاصله علیه ایران به اجرا در خواهیم آورد.»

گراهام در پاسخ به این پرسش که هنوز یک رئیس جمهور دموکرات در کاخ سفید است و تصویب هرگونه لایحه‌ای علیه ایران باید به امضای باراک اوباما برسد، گفت: «اوباما دو راه دارد؛ لایحه‌ای را که علیه ایران تصویب می‌کنیم، امضا می‌کند و غائله تمام می‌شود، یا اینکه ما تعداد رای‌دهندگان با لایحه را چنان بالا می‌بریم که اگر اوباما بخواهد وتو کند، نتواند نمایندگان با رای قاطع کار را یکسره کنند.» وی تصریح گرد: «ما این کار را خواهیم کرد. چون توافق بد با ایران بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.»

سناتور گراهام ضمن گسترش احتمال فعالیت هسته‌ای در خاورمیانه در صورت توافق بد با ایران اظهار داشت: «اگر ما به ایرانی‌ها اجازه غنی‌سازی بدهیم، کشورهای عربی سنی مذهب هم شروع به فعالیت گسترده هسته‌ای می‌کنند. برای اینکه کشورهای عربی از اینکه ایران دارای بمب هسته‌ای شود، وحشت دارند و به همین خاطر آنها را وادار به رقابت هسته‌ای می‌کند. چون ایران کاملا زمینه مجهز شدن به سلاح هسته‌ای را دارد.»

این سناتور جمهوری‌خواه اضافه کرد: «ما یک بار این راه را با کره‌شمالی رفته‌ایم. قرار بود جامعه جهانی روی فعالیت هسته‌ای کره‌شمالی نظارت داشته باشد و آنها غنی‌سازی محدود کنند. اما حالا می‌بینیم چه شد و آنها قدرت هسته‌ای هستند و بمب اتمی دارند. ما نباید این اشتباه را دو بار تکرار کنیم. این ترس در بین همه وجود دارد که توافق بد با ایران، نتیجه کره‌شمالی را در پی خواهد داشت.»

گراهام در پایان تاکید کرد که جمهوری‌خواهان خواهان توافقی با ایران هستند که به شکل سازنده و صلح‌آمیز باشد و کاملا با نظارت و موافقت کنگره صورت بگیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates