02.01.2015

معاون اول حسن روحانی: کشور ته دره بود، ما آن را ۱۰ پله بالا آوردیم

رادیوفردا: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران، با تاکید بر «زمان‌بر» بودن حل مشکلات اقتصادی گفته که کشور در زمان شروع کار دولت، «ته دره بود، اما ما کشور را ۱۰ پله بالا آوردیم».

وی همچنین با اشاره به درآمد ۷۰۰ میلیارد دلاری فروش نفت در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد کسانی که درآمد نفت را ذخیره نکردند «باید مواخذه شوند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای جهانگیری روز پنج شنبه ۱۱ دی، حل مشکلات اقتصادی کشور را «دشوار و زمان‌بر» دانست.

وی با اشاره به رقمِ چهار درصدی رشد اقتصادی کشور در شش ماهه اول امسال، افزود: «برخی می‌گویند چرا مردم این رشد را لمس نمی‌کنند؟ در حالی که کشور در ته دره بود، اما ما کشور را ۱۰ پله بالا آوردیم».

بانک مرکزی ایران سوم مهرماه اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال مثبت ۴.۶ درصد شده است.

برخی از نمایندگان مجلس ایران در صحت این آمار تردید کرده بودند، از جمله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون بودجه مجلس، روز ۹ مهر گفته بود: «مگر می‌شود نرخ رشد منفی ۵.۸ درصد در سال گذشته طی سه ماهه اول سال ۹۳ به مثبت ۴.۶ درصد رسیده باشد، این به افسانه شبیه‌تر است».

محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، ۱۰ مهرماه در واکنش به به این سخنان، ضمن تاکید بر صحت این رقم، روش محاسبه رشد اقتصادی توسط وی را اشتباه دانست.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، مسئولین دولتی و برخی از فعالان سیاسی اعلام کرده‌اند که حل مشکلات به جای مانده از دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق سال‌ها زمان می‌برد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز ۹ فروردین ماه امسال گفته بود: «ساختمانی که در هشت سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی‌شود».

آقای روحانی پیش از این نیز گفته بود که دولت وی خزانه را «خالی» تحویل گرفته است، در حالی که در دولت محمود احمدی‌نژاد نقدینگی در جامعه هفت برابر شد و برای مسکن مهر ۴۳ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجم شهریور در دیدار با اعضای هیات دولت گفته بود که انتقاد از دولت‌های گذشته «نباید حالت اغراق‌آمیز و تخریب» پیدا کند، زیرا در روحیه مردم تاثیر بد می‌گذارد و آنان را نسبت به آینده نیز نامطمئن می‌کند.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنان روز پنجشنبه خود کاهش بهای نفت را «توطئه‌ای» از سوی کشورهای منطقه دانست و گفت: «سال‌های گذشته کشور ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته و اگر طبق قانون برنامه عمل می‌شد اکنون باید ۳۰۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه ارز داشتیم».

وی افزود: «اگر این عملیات اتفاق می‌افتاد دیگر اسیر توطئه کشورهای منطقه نمی‌شدیم. کسانی که درآمد نفت را ذخیره نکردند باید مواخذه شوند».

حسن روحانی روز پنجم آذر ۱۳۹۲ دولت‌ محمود احمدی‌نژاد را به‌ واسطه «درآمد ۶۰۰ میلیارد دلاری» آن از فروش نفت، «پولدار‌ترین دولت ایران» نامید اما در عین حال تاکید کرد که این دولت «بدهکار‌ترین دولت تاریخ کشور» بوده است.

آقای جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما باید به تولیدکننده خود فرصت دهیم. دردآور است که در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پراید صادراتی به عراق نشان داده می‌شود و گفته می‌شود که مردم عراق باید از داعش بترسند یا از پراید؟»

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت بنا ندارد کار مخفیانه انجام دهد، افزود: «ما برای احیای زمین‌های کشاورزی خوزستان یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ارزی به صورت قانونی برداشت کرده‌ایم».

گفته‌های آقای جهانگیری در حالی است که موضوع برداشت چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در هفته‌های گذشته موضوع بحث دولت و مجلس ایران بوده است.

در‌‌ نهایت دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران روز ۹ دی، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این مبلغ به اشتباه از صندوق توسعه ملی «سند خورده» و در ‌‌نهایت این اشتباه اصلاح شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates