03.01.2015

افخم گزارش اسوشیتدپرس در مورد توافق هسته‌‌ای ایران و آمریکا را رد کرد

بی‌بی‌سی: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خبر خبرگزاری اسوشیتدپرس در مورد توافق ایران و آمریکا برای انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه را تکذیب کرده و گفته است که هنوز در مورد هیچیک از موضوعات مورد مذاکره هیچ‌گونه توافقی انجام نشده است.

خانم افخم این گزارش را ‘فضاسازی رسانه‌ای’ و هدف آن را ‘تخریب فضای مذاکرات’ خوانده است.

شب گذشته خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داد که ایران و گروه ۱+ ۵ برای نخستین بار توانسته‌اند سندی را تدوین کنند که در آن، جزییاتی از توافق نهایی هسته‌ای گنجانده شده است.

این خبرگزاری به نقل از دو دیپلمات گزارش کرد که ایران و آمریکا به توافقی مقدماتی رسیده‌اند که بر اساس آن ایران بخش قابل توجهی از اورانیوم غنی‌سازی‌شده خود را که می‌تواند در ساخت تسلیحات هسته‌ای به کار برود، به روسیه منتقل خواهد کرد.

اسوشیتدپرس در گزارش خود اضافه کرده بود که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای در دور پیشین گفت‌وگوها در ماه دسامبر، برای اولین‌بار توانستند فهرستی از زمینه‌های توافق احتمالی و نیز رویکردهای احتمالی نسبت به مناقشات باقیمانده را تدوین کنند، هرچند تهیه این فهرست هم به دلیل “اختلافات گسترده” دو طرف به راحتی امکان پذیر نبوده است.

این خبرگزاری در عین حال تاکید کرده بود که اختلافات دو طرف همچنان به قوت خود باقی است.

ایران و گروه ۱+۵ (متشکل از آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین به علاوه آلمان)، اوایل آذر ماه در وین نتوانستند بعد از یک سال مذاکره به توافقی جامع دست یابند و گفتگوهای اتمی را به مدت هفت ماه دیگر، تا تیرماه آینده، تمدید کردند.

دور بعدی گفت‌وگوهای دو طرف حدود دو هفته دیگر در شهر ژنو برگزار می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates