05.01.2015

«آمارهای دولت را هیچ اقتصاددان آزاده‌ای نمی‌پذیرد»

خودنویس: سبزعلی‌پور معتقد است که پس از گذشت یک‌سال و نیم از دولت تدبیر و امید، یا تدبیری در کار نبوده یا تدبیرها کارساز نبوده و دولت به جای حل مشکلات اقتصادی کشور، به تعریف و تمجید از خود با آمارسازی و رویاپردازی روی آورده است.

محمدرضا سبزعلی‌پور رییس مرکز تجارت جهانی ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی طی سخنانی که در هشتاد و دومین نشست ماهانه اعضای مرکز جامع صادراتی ایران و در جمع مدیران و فعالان اقتصادی و دانشگاهیان ایراد شد، با انتقاد شدید از دولت روحانی، گفت [2] که دولت به آمارسازی روی آورده است.

سبزعلی‌پور با بررسی کارنامه اقتصادی دولت، گفت: «پس از گذشت حدود یک‌سال و نیم از عمر دولت تدبیر و امید، یا تدبیری در کار نبوده و یا اینکه تدبیرها کارساز نبوده و دولت محترم به‌جای اینکه عملیاتی شده و مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی کشور را در عمل حل و فصل نماید لکن متأسفانه باید عرض کنم که دولتمردان عزیز به آمارسازی، رؤیا پردازی، سیاه نمایی، آزمون و خطا و تعریف و تمجید از خود روی آورده‌اند که باید صراحتا اعلام کنم که نه تنها با این روش، وعده‌های دولت هرگز محقق نخواهد شد بلکه با آمارسازی، رؤیا پردازی، آزمون و خطا و… اقتصاد ایران و معیشت مردم سر و سامان نخواهد گرفت».

وی گفت که باتوجه به عدم تحقق برنامه‌های دولت یازدهم طی ۵۰۰ روز گذشته و ادامه شرایط رکود تورمی و لاینحل ماندن پرونده تحریم‌ها، تحقق رشد اقتصادی و به تبع آن عبور از رکود و ورود به رونق اقتصادی قطعا امکان پذیر نیست و «دولت تدبیر و امید نیز همچون دولت احمدی نژاد، متأسفانه به سیاست آمار سازی روی آورده است؛ واقعیتی که درک آن نیاز به هوش زیاد ندارد و فقط بررسی اطلاعات موجود اقتصادی را می‌طلبد».

رییس مرکز تجارت جهانی ایران افزود: «این‌که رییس جمهور محترم اعلام می‌کنند که تورم را کاهش دادیم و به یک‌باره در تلویزیون ظاهر می‌شوند و علنا به مردم ایران می‌گویند که قول داده بودیم نرخ تورم را تا ۲۵ درصد کاهش دهیم اما الان زودتر از زمان پیش بینی شده، نرخ تورم را به زیر ۲۰ درصد رسانده‌ایم، البته این آمارها قابل پذیرش هیچ اقتصاددان آزاده‌ای نیست که یک روز نرخ تورم ۴۰ درصد است و به یک‌باره فردا می‌شود ۳۳ درصد و هفته بعد هم از تورم زیر ۲۰ درصد پرده‌برداری می‌شود».

سبزعلی‌پور با تاکید بر این‌که «آرزوی قلبی ما این است که دولتی را که خودمان انتخاب کرده‌ایم در عمل موفق» شود، انتقاد را لازم دانست و گفت: «چند روز پیش جناب آقای روحانی در جمع مردم خراسان جنوبی اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به بالای چهار درصد رسیده و در سه ماه دوم امسال نیز رشد اقتصادی مثبت بوده است… بنده خدمت آقای روحانی عرض می‌کنم که رشد اقتصادی این‌طور نیست که به یک‌باره ۱۰ رقم ۱۰ رقم بالا بیاید!».

وی با طرح این سوال که «طبق اذعان خودشان تا پارسال رشد اقتصادی کشور حدود ۷ درصد منفی بود، چطور توانسته یکمرتبه طی شش الی هفت ماه حدود ۱۲ درصد رشد اقتصادی پیدا کرده است؛ آن‌هم رشد ۱۲ درصدی که نه تنها رکود، تورم و بیکاری آن کاهش نیافته بلکه ارزش پول ملی آن نیز کاهش چشم‌گیری داشته است! آیا به این می‌گویند ورود به رونق اقتصادی و یا برعکس باید بگویند سقوط اقتصادی؟ در کشورهای قدرتمند و صنعتی جهان اگر نیم درصد رشد اقتصادی داشته باشند کلی افتخار می‌کنند و آن را موفقیت بزرگ اقتصادی و مدیریتی تلقی می‌نمایند و در کوتاهترین زمان، آثار این نیم درصد رشد اقتصادی هم در تولید و تجارت و هم در معیشت مردم خودنمائی می‌کند اما در کشور ما از چند درجه زیر صفر به یکباره حدود ۱۰ درصد رشد اقتصادی پیدا می‌کنیم اما آب از آب تکان نمی‌خورد و هیچکس آثار مثبت آن را مشاهده نمی‌کند!! آیا این را نمی‌توان رؤیا پردازی نامید؟».

محمدرضا سبزعلی‌پور تبلیغ و بزرگ‌نمایی کارها و دادن امید بیش از حد به مردم را «بسیار خطرناک دانست» و گفت: «چنانچه بخشی از وعده‌های داده شده -تاکید می‌کنم حتی بخشی از وعده‌های داده شده- نیز محقق نشود، متاسفانه در زمانی کوتاه، جو بی‌اعتمادی نسبت به دولت همه‌گیر خواهد شد».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates