12.01.2015

فرانسه ‘مخالف شرکت نتانیاهو در راهپیمایی پاریس بود’

بی‌بی‌سی: رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند فرانسوا اولاند در طول سفر آقای نتانیاهو نارضایتی خود را از حضور او بروز داده است

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دولت فرانسه مخالف سفر بنیامین نیتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به پاریس برای شرکت در راهپیمایی “اتحاد” در روز یکشنبه ۱۱ ژانویه بوده است.

روزنامه هاآرتص به نقل از منابع خود در دولت اسرائیل گزارش داده که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در پیامی که برای آقای نتانیاهو فرستاده صراحتا از او خواسته که در راهپیمایی شرکت نکند.

پیش از آن شبکه دوی تلویزیون اسرائیل هم گزارش مشابهی را منتشر کرده بود.

به گزارش هاآرتص، ژاک اودیبر، مشاور امنیت ملی آقای اولاند با یوسی کوهن، همتای اسرائیلی‌اش تماس گرفته و گفته، خواسته آقای اولاند این است که تمرکز راهپیمایی روی اعلام همبستگی با فرانسه باشد و او می‌خواهد از هرگونه موضوع جنجالی دیگر مانند روابط یهودیان و مسلمانان یا تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها اجتناب شود.

بنا بر این گزارش آقای اودیبر ابراز امیدواری کرده که آقای نتانیاهو دشواری‌های چنین سفری را درک کند و اعلام کند که به پاریس نخواهد آمد.

آن طور که شبکه دو تلویزیون اسرائیل گزارش داده آقای نتانیاهو در ابتدا خواسته فرانسه را پذیرفته و روز شنبه مسائل امنیتی را دلیل حضور نیافتن در راهپمایی پاریس عنوان کرده است.
بنا بر گزارش‌ها رئیس جمهور فرانسه در مراسم کنیسه بزرگ پاریس بعد از شروع سخنرانی آقای نتانیاهو محل را ترک کرده است

اما شنبه شب بعد از آن که وزرای خارجه و دارایی اسرائیل اعلام کردند که به پاریس می‌روند، آقای نتانیاهو هم نظرش را تغییر داده و دفتر نخست وزیری اسرائیل به کاخ الیزه اعلام کرده که او در راهپیمایی شرکت خواهد کرد.

دولت فرانسه هم در واکنش به اسرائیلی‌ها گفته که در این صورت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را هم به این مراسم دعوت خواهد کرد و علاوه بر آن دیداری دوجانبه میان آقای عباس و اولاند صورت خواهد گرفت.

هاآرتص هم گزارش داده که بعد از تغییر نظر آقای نتانیاهو، مشاور امنیت ملی فرانسه “با عصبانیت” به همتای اسرائیلی‌اش گفته که این تصمیم “تا زمانی که فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باشد، تاثیر مخربی روی روابط دو کشور خواهد داشت”.

هاآرتص می‌گوید نارضایتی آقای اولاند از حضور نتانیاهو، یکشنبه شب و در مراسمی که بعد از راهپیمایی در کنیسه بزرگ پاریس برگزار شده، مشهود بوده است.

بنا بر این گزارش آقای اولاند که در بیشتر مراسم حضور داشته و روی صندلی نشسته بوده، بلافاصله بعد از شروع سخنرانی آقای نتانیاهو از جایش بلند می‌شود و زودتر از موعد مراسم را ترک می‌کند.

هنوز واکنشی رسمی به گزارش رسانه‌های اسرائیلی درباره سفر آقای نتانیاهو به پاریس منتشر نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates