16.01.2015

حمله لاریجانی و انصار حزب‌الله به هفته‌نامه شارلی ابدو

دویچه‌وله: نشریه یا لثارات ارگان گروه “انصار حزب‌الله” کشتار در شارلی‌ابدو را تحسین کرد. در پی انتشار نخستین شماره هفته‌نامه فرانسوی پس از عملیات تروریستی، علی لاریجانی نیز مسئولان این هفته‌نامه را “نفهم” خواند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه (۲۵ دی/ ۱۵ ژانویه) در واکنش به انتشار کاریکاتور تازه‌ای از پیامبر اسلام در تازه‌ترین شماره هفته‌نامه شارلی ابدو گفت:«مجله کذایی فرانسوی که دوباره توهین به پیامبر اسلام را شروع کردند، یا نفهم هستند یا دلشان می‌خواهد مسائل تروریستی دوباره تقویت شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ورود سرویس‌های اطلاعاتی غربی و برخی از کشورهای منطقه را عامل ایجاد جریان‌های تروریستی دانست و این رفتارها را “دسیسه” خواند.

او یکی از دلایل بروز رفتارهای تروریستی را تحقیر مسلمانان دانست و گفت:«لشکرکشی به کشوری اسلامی، عامل تحقیر جوانان این کشور است. در افغانستان وقتی یک عروسی را بمباران می‌کنند، توقع نداشته باشند برای آن‌ها دسته گل ببرند. کاری که در این مجله کردند، بزرگترین کمک برای جریان‌های تروریستی است که زنده بمانند.»

همزمان با لاریجانی مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز به انتشار کاریکاتور تازه‌ای از پیامبر اسلام در شارلی‌ابدو واکنش نشان داد و این اقدام مجله را توهین‌آمیز و باعث تحریک احساسات مسلمانان خواند.

ستایش انصار حزب‌الله از تروریست‌ها

روز چهارشنبه (۲۴ دی، ۱۴ ژانویه) نشریه یا لثارات، ارگان انصار حزب‌الله در صفحه نخست خود کشتار کارکنان مجله فرانسوی شارلی ابدو را “اجرای حکم اسلام” خواند و این اقدام را منسوب به عملیات تروریستی گروه داعش ندانست.

یا لثارات به‌این هم اکتفا نکرد و ضمن سپاس‌گزاری از خداوند، اجرای این “حکم الهی” را به امت اسلامی تبریک گفت.
یا لثارات با تاکید بر این‌که این عملیات با فریاد”ما انتقام پیامبرمان را گرفتیم” انجام شده، آمده است:”عملیات کیفر ساب‌النبی (توهین کننده به پیامبر) از ماه‌‌ها قبل طراحی شده بود.
Screenshot Iranische Zeitung Jalesarat

این نشریه حسن روحانی، رئیس‌جمهور را متهم به “موضع انفعالی” نسبت به این واقعه دانست و علاوه برغلط خواندن اطلاع‌رسانی صدا و سیما، روزنامه “مردم امروز” را نیز محکوم کرد. مردم امروز تصویری از جورج کلونی، هنرپیشه معروف هالیوود را با عنوان «کلونی: من هم شارلی هستم» منتشر کرده است.

روزنامه کیهان نیز نسبت به تیتر این روزنامه، واکنش تندی نشان داد و یکی از نمایندگان تندرو مجلس در تلاش برای جمع‌آوری امضا از نمایندگان علیه این روزنامه است.

دلیل موضع‌گیری‌های متضاد مقام‌های ایرانی

در حالی‌که ارگان حزب‌الله ایران حمله‌کنندگان به دفتر شارلی‌ابدو را مجریان “حکم الهی” معرفی کرده است، صادق لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه ایران در سخنانی گفت:« ترور در هر حالتی محکوم است و باید با آن برخورد جدی شود.» موضع‌گیری‌های مقام‌های سیاسی ایران در یک هفته گذشته بسیار متضاد بوده است.

در مورد دلیل این تضادها، با مهدی مهدوی آزاد، روزنامه‌نگار مقیم آلمان گفت‌وگو کرده‌ایم. این روزنامه‌نگار معتقد است که این واکنش‌ها به دلیل قرار گرفتن مقامات ارشد نظام در شرایطی متناقض است.

وی گفت: «جمهوری اسلامی با یک موقعیت کاملا سخت مواجه بود و نمی‌توانست این اقدام تروریستی را محکوم نکند، زیرا این اقدام حمایت از تروریسم تلقی می‌شد و برای نظام پرهزینه می‌شد، زیرا ادعاهایی که از قبل درباره ایران وجود داشت را زنده می‌کرد، به ویژه ادعاهایی همچون دست‌داشتن ایران در انفجار خانه فرهنگ یهودیان در آژانتین را.»

مهدوی آزاد افزود:« از سوی دیگر به دلیل سابقه‌ای که درباره فتوای قتل بنیانگذار جمهوری اسلامی علیه سلمان رشدی وجود داشت، نظام نمی‌توانست قاطعانه این عملیات را محکوم کند . در آن زمان با وجود همه فشارهای بین‌المللی، فتوا پس گرفته نشد و حداکثر اعلام شد که ایران کسی را برای این اقدام اعزام نمی‌کند.»

وی دلیل دیگر سلب امکان محکومیت این عملیات را مسئله بین علمای قم دانست که چندی پیش برای توهین یک خواننده به یکی از امامان شیعه، فتوای قتل او را صادر کردند.

مهدوی آزاد، با استناد به این دو مثال گفت: «چنین واکنش‌هایی نه تنها در حکومت، بلکه بین روحانیون هم رایج است. نمونه‌هایی ازاین رفتارها را هم می توان میان احزاب و گروه‌ها یافت.»

این روزنامه‌نگار معتقد است مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل قرار گرفتن در این تناقضات، ناچار شدند یک موضع بین‌الملی پیدا کنند که طی آن هم این عملیات محکوم شود و هم بگویند رفتار کاریکاتوریست‌ها اشتباه بوده است.

القای توهم توطئه سیاست رسمی نظام

مهدوی آزاد در توضیح واکنش علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم گفت:«بعضی از مقام‌های ارشد تلاش می‌کنند نشان بدهند این یک توطئه در پروژه اسلام هراسی است.»

وی معتقد است این واکنش یک نوع توهم توطئه است که به سیاست رسمی نظام تبدیل شده. به این معنی که هر جا مسلمانان افراطی اقدامی انجام می‌دهند که به ضرر خودشان تمام می‌شود، آن را به غربی‌ها نسبت می‌دهند.

او با بیان این‌که این واکنش مقامات هم تناقضی در خود دارد افزود: «تناقض اینجاست که جمهوری اسلامی، هنوز به این پرسش پاسخ نداده که در ماجرای سلمان رشدی کدام سرویس اطلاعاتی آن‌ها را هدایت کرده بود؟ این نوعی فرار به جلو است برای خلاصی از موضع‌گیری صریح.»

مهدوی آزاد همچنین به موضع‌گیری نشریه یالثارات اشاره کرد و گفت: «در واقع مواضع این نشریه مواضع جناح کاملا ایدئولوژیک تندرو و افراطی بخشی از نهادها و افراد انتصابی در قدرت است که به دلیل داشتن پست‌های سیاسی، نمی‌توانند از تریبون‌های خود در موقعیت رسمی با این صراحت ابراز عقیده کنند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates