18.01.2015

وضعیت پرونده هراتی یا «مدحی باند هاشمی»

خودنویس: وکیل خاندان هاشمی که دفاع از عبدالحسین هراتی را بر عهده دارد، می‌گوید که منتظر اعلام زمان تشکیل دادگاه این چهره مرموز جمهوری اسلامی است.

محمود علیزاده طباطبایی وکیل اصلاح‌طلب-کارگزارانی که نامش بیشتر به واسطه وکالت خاندان هاشمی رفسنجانی برای اصحاب رسانه آشناست، اکنون وکالت چهره‌ای مرموز را برعهده دارد که پس از سال‌ها زندگی در خارج از کشور و نفوذ به جمع اپوزیسیون با عنوان پناهنده سیاسی، ناگهان پس از روی کار آمدن روحانی به کشور بازگشت و در جمع مشاوران اکبر هاشمی رفسنجانی نشست.

علیزاده طباطبایی به یک خبرگزاری داخلی گفت [2] که هیچ جلسه‌ای از دادگاه عبدالحسین هراتی برگزار نشده و منتظر اعلام زمان تشکیل دادگاه وی است. وکیل هراتی درباره شاکی پرونده نیز گفت که اعلام جرم علیه موکلش توسط مدعی‌العموم صورت گرفته و «موسسه حفظ و نشر آثار امام از وی شکایتی ندارد». پیشتر گفته شده بود [3] که موسسه تنظیم و نشر آثار روح‌الله خمینی از هراتی شکایت کرده است.

هراتی گیت

اردیبهشت ماه سال جاری بود که خبر انتصاب فردی با نام عبدالحسین هراتی به مقام سرپرستی اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی، با واکنش‌های تندی از سوی تشکل‌های دانشجویی نزدیک به حاکمیت روبه‌رو شد و محمد زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از پی‌گیری حکم انتصاب وی خبر داد. همان زمان از هراتی با عنوان مشاور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد شد. این جنجال باعث برکناری هراتی شد [4] اما موضوع به این‌جا ختم نشد.

جنجال‌ها بر سر نامه‌ی او [5] خطاب به مهدی کروبی بود که در آن با اشاره به حوادث دهه شصت، از آن برهه زمانی تحت عنوان «تونل وحشت تاریخ معاصر ایران» یاد کرده و به اعدام‌های سال ۶۷ اشاره نموده است.

در نامه مذکور آمده است: «اگر کسی ادعا کند که “امام خمینی” نمی‌دانست که در زندان‌هایش چه می‌گذرد، به او خواهم گفت که نه! این حقیقت نیست. چون شاهد عادلی وجود دارد که می‌گوید هرچه می‌گذشته است، ایشان از ریز و درشت آن مطلع بوده است و آن شاهد عادل به‌دلیل اعتراضاتش به همین جنایت‌ها، نهایتا مورد غضب و خشم “امام خمینی” و حصر خانگی قرار گرفت. مگر هم او نبود که برای ایشان نوشت که وزارت اطلاعات شما از ساواک بدتر است. بله منتظری را می‌گویم. مگر هم او نبود که به‌دلیل مبارزاتش با اعمال و عقاید خشن و نابهنجار “امام خمینی” به قهرمان ملت ایران و جنبش سبز تبدیل شد؟ مگر منتظری نگفت که ولایت مطلقه شرک است؟ و مگر “امام خمینی” واضع تئوری ولایت مطلقه نبود؟»

عبدالحسین هراتی آن‌چنان که خود گفته [6] است، از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ رابط ابراهیم یزدی و مهدی بازرگان با حسین‌علی منتظری بوده است.

وی که بر طبق اسناد ویکی‌لیکس [7]، پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ از ایران خارج شده، در نامه‌ای به موسسه استراتفور نوشته که با روزنامه ملت کار می‌کرده و به دلیل زیر سوال بردن شورای نگهبان مجبور به خروج از کشور و ارائه تقاضای پناهندگی به سازمان ملل متحد در سوریه شده است.

هراتی که در مردادماه سال ۱۳۸۴ انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری را «تقلب رهبر جمهوری اسلامی»نامیده بود [8]، چهار سال بعد طی یک سخن‌رانی در مالزی گفت [6] که روح‌الله خمینی قصد قتل حسین‌علی منتظری و اعدام یکصد نفر از نزدیکانش را داشت که با گریه اکبر هاشمی رفسنجانی و قبول استعفا توسط منتظری، منصرف شد.

بازگشت وی پس از سال‌ها اقامت در خارج از کشور و اخذ شهروندی استرالیا که پس از پیروزی حسن روحانی صورت گرفت، از لحاظ بسیاری از تحلیل‌گران نمی‌توانست بدون هماهنگی با نهادهای امنیتی بوده باشد.

طه هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد در این‌باره گفت [9]ه بود که هیچ شناخت قبلی از هراتی نداشته و تنها با «معرفی کسی» وی را منصوب کرده. طه هاشمی همچنین گفته بود که جواب استعلام‌های وزارت اطلاعات و حراست دانشگاه آزاد مثبت بوده است.

یک منبع امنیتی نزدیک به اتحادیه اروپا به خودنویس گفت که ادعای آقای طه هاشمی نمی‌تواند درست باشد که بدون شناخت و تنها با معرفی کسی (احتمالا هاشمی رفسنجانی) عبدالحسین هراتی را نصب کرده‌اند. بر اساس گفته این فرد مطلع، آقای هراتی از ابتدای انقلاب با اداره قوانین مجلس و بسیاری از نمایندگان در ارتباط مستقیم بوده است.

هاشمی انکار می‌کند، وکیل خاندان وارد می‌شود

در این میان جناح‌های روبه‌روی هم در حکومت جمهوری اسلامی فرصت را برای ضربه به یکدیگر غنیمت شمردند. در پی انتشار عکسی از عبدالحسین هراتی در دیدار هیات پارلمانی ایتالیا با هاشمی رفسنجانی که وی را در جایگاه مشاوران رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌داد، محمدحسین صفار هرندی در جلسه مجمع تشخیص از رفسنجانی توضیح خواست.

رفسنجانی در پاسخ صفار هرندی گفت [10]: «ایشان در دوران ریاست‌جمهوری بنده بدون هیچ سابقه سوء مدتی در اواخر دوره با معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری همکاری انتشاراتی داشت که البته بنده هم حکم نداده بودم».

وی اضافه کرد: «بعد از پایان آن دوره وی منفصل و مدت‌ها از وی بی‌خبر بودیم تا اینکه اخیراً با مراجعه به رییس دفتر اینجانب و اعلام آمادگی برای همکاری و خدمت به نظام، بدون اطلاع از سوابق چند سال گذشته ایشان، در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار شد که بلافاصله پس از افشای مقاله هتاکانه، از مسوولیت چند روزه خود عزل شد و در دفتر هم من حکم نداده بودم و مشاور بنده هم نبود و در دفتر بنده هیچ‌گونه مسوولیتی ندارد».

با بالا گرفتن دعوای جناحی بر سر انتصاب هراتی به مقامی در دانشگاه آزاد و افشاگری‌های پس از آن، وی بازداشت شد اما این سوال بزرگ هنوز بی‌پاسخ مانده که چگونه یک پناهنده سیاسی با فعالیت گسترده‌ای که در ظاهر علیه رهبری کنونی و پیشین نظام صورت می‌داد، پس از اخذ شهروندی استرالیا بدون هیچ مشکلی وارد ایران شد و مدتی در جایگاه مشاوران مجمع تشخیص و سرپرستی اداره کل اسناد دانشگاه آزاد نشست.

انکار هاشمی درباره رابطه با این فرد و استخدام علیزاده طباطبایی وکیل خاندان هاشمی برای دفاع از وی جالب توجه است اما باید منتظر ماند و دید که آیا دادگاه هراتی با وجود طرح مسایل امنیتی در آن علنی خواهد بود یا خیر و این دادگاه احتمالاً چه اطلاعاتی را درباره این چهره مرموز جمهوری اسلامی در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates