07.02.2015

هاآرتص از اخراج یک دیپلمات ارشد ایرانی از اروگوئه خبر داد

رادیوفردا: وزنامه اسرائيلی هاآرتص جمعه هفدهم بهمن از «اخراج» يک «ديپلمات ارشد» جمهوری اسلامی ايران در اروگوئه «به ظن» ارتباط با بمب گذاری چهار هفته پيش در مونته ويدئو خبر داده است.

به گزارش هاآرتص، تحقيقاتی که سازمان اطلاعاتی اين کشور آمريکای لاتين در مورد انفجار آن بمب انجام داد، به «اخراج» اين ديپلمات ايرانی انجاميد.

هاآرتص نام اين ديپلمات را نبرده اما به نقل از يک «کارمند بلندپايه» وزارت خارجه اسرائيل نوشته است، اروگوئه پس از اخراج اين ديپلمات، اين  موضوع را به اسرائيل اطلاع داده است.

در بمبگذاری روز هشتم ژانويه در مونته ويدئو کسی آسيب نديد و خسارت اندکی به محل انفجار وارد شد.

رسانه های اسرائيل نوشته بودند، شيئی انفجاری «کوچک» بود و به طور کامل نيز عمل نکرد.

محل انفجار در کنار مرکز تجارت جهانی پايتخت اروگوئه بود. سفارت اسرائيل در طبقه نهم اين ساختمان قرار دارد و پس از انفجار در روز يادشده، با رسيدن دهها نفر از نيروهای امنيتی اوروگوئه به محل، سفارت موقتا بسته شد.

بنوشته هاآرتص، هرچند نيروهای اطلاعاتی سفارت اسرائيل تاکيد داشتند که فاصله محل انفجار تا سفارت زياد بوده اما عوامل آن می خواستند «ميزان هوشياری را بسنجند تا بعد بتوانند اقدامی جدی تر انجام دهند».

رسانه های اسرائيل در روز انفجار، آن را بدليل همزمانی با حملات تروريستی فرانسه و ازجمله حمله ای که به سوپرمارکت يهودی پاريس انجام شده بود، حلقه ای ديگر از اين نوع حملات توصيف کرده بودند.

این در حالی است که ايمانوئل ناخشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائيل، گزارش هاآرتص را تاييد يا رد نکرده است.

دولت های اروگوئه و ايران نيز هنوز به اين گزارش هاآرتص واکنش نشان نداده اند.

اما هاآرتص نوشته است اوروگوئه تصميم گرفته است شعله اين ماجرا را پايين نگاهدارد و خبر اخراج «ديپلمات ارشد» ايرانی را منتشر نکند.

هاآرتص نوشته است: «ايران و حزب الله در سالهای گذشته زيربنای تروريستی در آمريکای لاتين را تقويت کرده و از ميان مهاجران شيعه مقيم آرژانتين، برزيل و پاراگوئه يارگيری کرده اند».

هاآرتص ادعا کرده است، سفارتخانه های ايران در آمريکای لاتين که شمارشان افزايش يافته و فعاليت های آنها تقويت شده، به عنوان «زيربنای گردآوری اطلاعات و لجيستيکی برای ضربه زدن به هدف های اسرائيلی و يهودی» عمل می کنند.

اين روزنامه اسرائيلی اضافه کرده است: «اين زيربنای تروريستی از سالها قبل نهاده شد و در نيمه نخست دهه نود ميلادی، ابتدا سفارت اسرائيل و سپس کانون همياری يهوديان آرژانتين منفجر شد.»

ایران طی سال های گذشته هرگونه دخالت در انفجار کانون همیاری یهودیان آرژانیتن را رد کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates