11.02.2015

توافق دو مرحله‌ای و تکرار مواضع “رجانیوز” توسط خامنه‌ای

دویچه‌وله: به گفته روحانی ایران در مذاکرات هسته‌ای انعطاف کافی داشته و حالا نوبت طرف مقابل است. برخی مسئولان نیز به مخالفت خامنه‌ای با توافق دو مرحله‌ای پرداخته‌اندکه شبیه موضع‌گیرهای دو ماه گذشته “رجانیوز” است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران حسن روحانی روز سه‌شنبه، ۲۱ بهمن از دو مناسب مختلف استفاده کرد تا انتظارات جمهوری اسلامی از طرف‌های مذاکره هسته‌ای با ایران را به گوش آن‌ها برساند.

روحانی صبح سه‌شنبه در دیدار با اجیت کومار‌دوال، مشاورعالی امنیت‌ملی هندوستان گفت، ایران مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ را با جدیت دنبال می‌کند و به رغم پیشرفت‌هایی که حاصل شده، دو طرف هنوز تا رسیدن به توافق نهایی فاصله دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی گفت: «ایران گام‌های لازم را برداشته و اکنون نوبت طرف مقابل است که فرصت را مغتنم بشمارد.»

روحانی: نوبت انعطاف طرف مقابل است

رئیس دولت یازدهم عصر همین روز نیز، در دیدار با سفیران و رئیسان نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران، با بیان این که ایران در ماه‌های گذشته و در مذاکرات هسته‌ای انعطاف لازم را از خود نشان داده، ابراز امیدواری کرد: «طرف مذاکراتی ما هم اراده سیاسی لازم را برای حل و فصل این موضوع بیش از گذشته از خود نشان دهد.»

دو روز پیش‌تر رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای پس از مدت‌ها سکوت درباره مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که با “توافقی که بتواند اجرا شود” موافقت می‌کند، اما با این پیشنهاد که ابتدا در مورد کلیات مذاکره و توافق شود و بعد درباره جزئیات، موافق نیست.

خامنه‌ای با تصریح بر این که این روش “بهانه‌گیری‌های پی در پی در جزئیات” را به همراه خواهد داشت، گفت: «اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه افزود: «مفاد این قرارداد نیز باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر و تأویل باشد و مفاد توافق نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل که عادت به چانه‌زنی دارد، در قضایای مختلف بهانه‌جویی کند.»

ستایش طرفداران خامنه‌ای از سخنان او

با انتشار متن این سخنان که ۱۹ بهمن در دیدار با جمعی از فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ایراد شد، حامیان حکومت به شکل اغراق‌آمیزی به استقبال اظهارات خامنه‌ای رفتند و آن را “تغییر مختصات مذاکرات” خواندند.
علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی سخنان خامنه‌ای را بسیار دقیق و به‌هنگام توصیف کرد

علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی سخنان خامنه‌ای را “بسیار دقیق و به‌هنگام” توصیف کرد

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخنان خامنه‌ای را “فرمایشات بسیار دقیق و به‌هنگام” توصیف کرده و گفته است: «با توجه به این‌که مذاکرات به مرحله حساسی رسیده، حتما نکات ظریف و هوشمندانه رهبر انقلاب در مورد مذاکرات راه‌گشای کشور و تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواهد بود.»

پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس شورای اسلامی در گزارش مفصلی به بازتاب دیدگاه ده‌ها نماینده مجلس پرداخته که سخنان خامنه‌ای را “الهام‌بخش”، “دقیق، شفاف، راهبردی” و روشن‌کننده “افق‌های پیش‌روی مذاکرات هسته‌ای” خوانده‌اند.

برخی از سایت‌های خبری، هم‌صدا با شماری از مسئولان ادعا می‌کنند اظهارات خامنه‌ای توطئه کشورهای غربی برای دو مرحله‌ای کردن توافق هسته‌ای را افشا کرد و این افشاگری بیانگر “اشراف” او بر مذاکرات و جزئیات آن است.
بیشتر بخوانید: احتمال “توافق سیاسی” در آخرین لحظات مذاکرات هسته‌ای

رجانیوز: ما اول آذر گفته بودیم

بحث دو مرحله‌ای بودن توافق نهایی هسته‌ای نه موضوع تازه‌ای است و نه توطئه‌ای پنهان که خامنه‌ای آن را کشف کرده باشد.
از زمانی که عدم امکان دست‌یافتن به توافق نهایی در مهلت تعیین شده (سوم آذر ۹۳) مشخص شد و دو طرف موافقت کردند این مهلت برای هفت ماه دیگر تمدید شود، موضوع دست‌یابی به یک توافق سیاسی تا دهم فروردین و حل کردن اختلاف‌های فنی تا ۹ تیر هم مطرح شده است.

آنچه در سخنان خامنه‌ای تازه می‌تواند باشد چرخش او به سوی تحلیل‌ها و موضع‌گیری‌های اصولگرایان تندرو است که از بیش از دو ماه و نیم پیش علیه چنین روندی فعال بوده‌اند.

پایگاه خبری “رجانیوز”، وابسته به جبهه پایداری و از بلندگوهای اصلی “دلواپسان” مذاکرات هسته‌ای، پس از سخنان خامنه‌ای با افتخار اعلام کرد که این سایت اول آذر سال جاری و در جریان مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین به منظور دستیابی به توافق نهایی برای اولین بار “موضوع دو مرحله‌ای کردن توافق” را مطرح کرده است.

تکرار مطالب ارگان دلواپسان

در گزارشی که ۱۲ آذر ماه در “رجانیوز” منتشر شد، دو مرحله‌ای کردن مذاکرات “تله آمریکایی‌ها برای گرفتن بیشترین امتیاز” توصیف شده است.

در این گزارش آمده است: «این شیوه بر اساس یك برنامه‌ریزی و ریزنگری از سوی طرف مقابل است كه با به‌کارگیری واژه‌هایی با معانی غیرشفاف و کلی در بیانیه سیاسی، درصدد است هنگام پرداختن به جزییات، بیشترین امتیازات نانوشته را گرفته و بیشترین تعهدات را به طرف مقابل تحمیل کرده و آن را پای تفسیر خود از متن بگذارد.»

سایت خبری اصولگرایان تندرو، در مطلبی که ظاهرا به تفسیر سخنان خامنه‌ای اختصاص دارد، بخش‌هایی از پنج گزارش خود در دو ماه و نیم گذشته را منتشر کرده که در حقیقت آشکار می‌کند اظهارات خامنه‌ای دقیقا تکرار استدال‌های “رجانیوز” است.

“رجانیوز” آمریکا را متهم کرده بود که قصد دارد در مرحله اول توافق “سندی با عبارات کلی و تفسیرپذیر تنظیم” کند که بعدا به دلخواه آن‌ها قابل تفسیر باشد.

خامنه‌ای نیز خواستار توافق همزمان در کلیات و جزئیات و قراردادی “روشن، واضح و غیرقابل تفسیر” شده تا به گفته‌ی او مانع “چانه‌زنی و بهانه‌چویی” طرف مقابل باشد.

به رغم این هم‌نوایی با “دلواپسان”، خامنه‌ای در سخنرانی ۱۹ بهمن آمادگی خود را برای انجام عملی مانند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و آتش‌بس با عراق توسط نخستین رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده است. خمینی این اقدام را به نوشیدن جام زهر تشبیه کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates