16.02.2015

درخواست وزیر خارجه چین از ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای

بی‌بی‌سی: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران (راست) و وانگ یی، وزیر خارجه چین در نشست خبری مشترک یکشنبه شب در تهران

وزیر خارجه چین در جریان سفر به تهران از ایران و قدرت‌های جهانی خواسته تلاش کنند تا به ماراتن مذاکرات هسته‌ای پایان دهند.

وانگ یی که در تهران با مقام‌های ارشد ایران دیدار کرده است، می‌گوید فرصتی تاریخی برای رسیدن به یک توافق جامع فراهم شده تا ایران از فشار تحریم‌های غرب بگریزد و هم‌زمان از حقوق خود هم حفاظت کند.

آقای وانگ روز دوشنبه، ۱۶ فوریه، در بیانیه‌ای گفته است: “رسیدن به یک توافق جامع به نفع ایران است تا حقوق قانونی خود را حفظ کند، از جمله حق دستیابی صلح‌آمیز به انرژی هسته‌ای و هم‌ این‌که مردم هرچه زودتر از سختی تحریم‌ها خلاص شوند و بر توسعه اقتصاد تمرکز کنند.”

وزیر خارجه چین ، دیروز در تهران با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

آقای روحانی در دیدار با وزیر خارجه چین ابراز امیدواری کرد که با همکاری پکن، تهران در پرونده هسته‌ای “هرچه سریع‌تر شاهد توافق جامع باشد.”

چین یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران است. واردات نفت خام این کشور از ایران سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان مبادلات دو کشور از سال ۲۰۱۱ رسید.

بر اساس مذاکرات ایران و شش کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا، تهران و غرب باید تا آخرین هفته ماه مارس به یک چارچوب توافق ابتدایی برسند و در نهایت تا ۳۰ ژوئن، به توافق نهایی دست یابند.

توافق جامع باید شامل اطمینان بخشی به جامعه جهانی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه‌ها و اهداف هسته‌ای جمهوری اسلامی، و در مقابل لغو تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه باشد اما ظاهرا دو طرف در مورد ماهیت اهداف و چگونگی و زمانبندی تحقق آنها اختلاف نظر دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates