17.02.2015

آمریکا ‘نگران درز اطلاعات حساس مذاکرات ایران توسط اسرائیل است’

بی‌بی‌سی: رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی از تصمیم کاخ سفید برای محدود کردن تبادل اطلاعات با اسرائیل درباره پرونده و مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داده‌اند.

واشنگتن‌پست امروز دوشنبه ۱۶ فوریه در گزارشی نوشت که شکاف بی‌اعتمادی میان اسرائیل و آمریکا در روزهای اخیر عمیق‌تر شده، به این دلیل که آمریکا مظنون است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اجازه داده که اطلاعات محرمانه مربوط به مذاکرات اتمی ایران به رسانه‌ها درز کند.

دیوید ایگنیشس، نویسنده واشنگتن‌پست در مقاله‌ای با عنوان “توفانی ویرانگر خاورمیانه را در برمی‌گیرد” به نقل از منابع خود در دولت آمریکا گزارش داده که تصمیم کاخ سفید برای محدود کردن کانال ارتباطی با اسرائیل درباره مذاکرات ایران به همین دلیل بوده است.

به نوشته واشنگتن‌پست از جمله اطلاعات درز داده شده، موافقت آمریکا با فعال ماندن حدود ۶۵۰۰ دستگاه سانتریفیوژ نسل اول ایران به عنوان بخشی از توافق نهایی است که توسط یک رسانه اسرائیلی فاش شد.

اسرائیل مخالف فعال ماندن سانتریفیوژها در هر سطحی و هرگونه غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.
تکذیب ‘قطع ارتباط’

با افزایش تنش‌های اخیر میان آمریکا و اسرائیل و آشکار شدن اختلاف نظر رهبران دو کشور بر سر پرونده هسته‌ای ایران، کانال دوی تلویزیون اسرائیل روز یکشنبه ۱۶ فوریه گزارش داد که کاخ سفید تمام راه‌های تبادل اطلاعات با اسرائیل را درباره پرونده هسته‌ای ایران بسته است.

کاخ سفید به سرعت این مسئله را تکذیب کرد، اما روزنامه اسرائیلی هاآرتص امروز دوشنبه گزارش داده با وجود تکذیب “قطع کامل” تبادل اطلاعات، کانال ارتباطی دو طرف محدود شده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی گزارش داده که آمریکایی‌ها همچنان مقام‌های اسرائیلی را در جریان می‌گذارند، اما اطلاعاتی با “اهمیت کمتر” به آنها می‌دهند.

_____________________
روزشمار تنش

۱۲ ژانویه: بنا بر گزارش‌ها باراک اوباما در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو از او خواست چند ماهی حملات دیپلماتیک خود علیه توافق با ایران را متوقف کند تا مذاکره‌کنندگان آمریکایی ایران را وادار به محدود کردن تعداد و فعالیت سانتریفیوژها کنند. اما گفته می‌شود که آقای نتانیاهو در این تماس خواهان قطع کامل فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.
۲۱ ژانویه: جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از نخست وزیر اسرائیل دعوت کرد تا برای سخنرانی در کنگره در ماه مارس (پیش از مهلت توافق سیاس با ایران) به واشنگتن برود.
۲۲ ژانویه: کاخ سفید اعلام کرد که آقای اوباما در سفر بنیامین نتانیاهو به واشنگتن ‘به دلیل نزدیک بودن تاریخ انتخابات اسرائیل’ با او دیدار نخواهد کرد. کاخ سفید گفت دعوت جمهوری‌خواهان از نخست وزیر اسرائیل بدون هماهنگی با دولت آمریکا بوده و این کار را نقض پروتکل‌های دیپلماتیک خواند.
۲۵ ژانویه: نخست‌وزیر اسرائیل از تصمیم خود در پذیرش دعوت سخنرانی در کنگره آمریکا دفاع کرد و گفت که از نظر اخلاقی خود را متعهد می‌داند که از هر موقعیتی برای نشان دادن “تهدید مرگبار” ایران علیه اسرائیل استفاده کند.
۹ فوریه: باراک اوباما در اظهاراتی کم‌سابقه گفت: “من و نخست وزیر اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای ایران اختلاف جدی داریم. منطقی نیست در شرایطی که یکی دو ماه تا تکمیل گفت‌وگوها باقی مانده، مذاکرات را تلخ کنیم.”
۱۶ فوریه: بنیامین نتانیاهو در یک سخنرانی گفت که اسرائیل کاملا در جریان پیشنهاداتی است که به ایران شده و از آمریکایی‌ها پرسید که اگر معتقدند توافق پیشنهادی، توافق خوبی است چرا آن را پنهان می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates