17.02.2015

حذف یارانه پردرآمدها در ایران ‘از مدت‌ها پیش شروع شده است’

بی‌بی‌سی: محمدباقر نوبخت گفت اگر حذف یارانه خانوارهای پردرآمد با دقت انجام شود، موجب استرس در جامعه نمی‌شود

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران می‌گوید حذف خانوارهای پردرآمد از فهرست پرداخت یارانه‌ها از مدت‌ها قبل شروع شده ‘اما ضرورتی برای رسانه ای کردن آن و ارائه گزارش به رسانه‌ها وجود نداشته است.”

به گفته آقای نوبخت حذف یارانه افراد پردرآمد با شناسایی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود.

چندی پیش کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ایران مصوبه‌ حذف خانوارهای با درآمد بیش از دو میلیون تومان را به مجلس فرستاد، اما این طرح هنوز در صحن مجلس تصویب نشده است.

آقای نوبخت گفت که این مصوبه برای قانون شدن باید در مجلس تصویب شود، اما تاکید کرد که دولت حذف یارانه پردرآمدها را با توجه به تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳ آغاز کرده است.

در این تبصره گفته شده که یارانه به خانوارهایی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه هستند پرداخت می‌شود اما رقمی برای سقف درآمد تعیین نشده است.

__________________________________________________________

بند ‘و’ از تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۳: یارانه نقدی صرفا به سرپرستان خانوار‌های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت می‌گردد (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین‌شده به مراکز ثبت‌نام مراجعه نمایند. چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به‌میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.

__________________________________________________________

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت اگر حذف یارانه خانوارهای پردرآمد “با دقت انجام شود، موجب استرس در جامعه نمی‌شود”.

اجرای قانون حذف یارانه‌ها از چهار سال پیش شروع شد و دولت محمود احمدی‌نژاد هم‌زمان با افزایش قیمت مواد سوختی و برخی کالاهای اساسی، پرداخت یارانه نقدی را به تمام ایرانیان آغاز کرد.

از همان ابتدا دولت ایران برای تامین منابع پرداخت یارانه‌ها با مشکل روبرو بود.

دولت حسن روحانی برای حل این مشکل تصمیم گرفت از خانوارهای با درآمد بالا بخواهد که از گرفتن یارانه انصراف بدهند. اما ۷۳ میلیون نفر از یارانه‌بگیران دوباره ثبت نام کردند و تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر انصراف دادند.

اواسط تابستان علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد ایران گفت که ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شده‌اند و “به زودی و آرام آرام این افراد از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates