18.02.2015

درخواست آرژانتین از آمریکا: طرح پرونده آمیا در جریان مذاکرات هسته‌ای

دویچه‌وله: مقامات آرژانتین از مقامات آمریکا خواسته‌اند که برای روشن شدن تکلیف پرونده بمب‌گذاری‌های مرگ‌بار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان آرژانتین که به پرونده “آمیا” مشهور است٬ این موضوع را در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران مطرح کند.

هکتور تیمرمن٬ وزیر امور خارجه آرژانتین٬ روز سه‌شنبه (۲۸ بهمن/ ۱۷ فوریه) درخواست طرح پرونده آمیا در مذاکرات با ایران را در نامه‌ای به جان کری٬ هم‌تای آمریکایی خود مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز٬ آن‌طور که در این نامه آمده٬ آرژانتین پیش‌تر هم این درخواست را مطرح کرده بود و حالا خواستار گنجاندن این پرونده در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

همین معمای حل‌نشده آمیا پشت‌صحنه مرگ مشکوک و بحث‌برانگیز آلبرتو نیسمن٬ دادستان آرژانتینی مسئول بررسی پرونده آمیا هم بود که در ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) یک روز پیش از آن‌که قرار بود برای ارائه توضیحات در مورد ماجرای خونین‌ترین حمله تروریستی تاریخ آرژانتین به پارلمان برود٬ جسدش در منزلش پیدا شد. مرگی معماگونه که سیستم قضایی و دولت آرژانتین را با بحرانی جدی روبرو کرده است.

بیشتر بخوانید • دولت آرژانتین: دادستان پرونده آمیا قطعا خودکشی کرده است

دادگاه‌های آرژانتین گروهی از مقامات ایرانی را به طراحی حمله تروریستی به مرکز فرهنگی یهودیان بوئنس‌آیرس متهم کرده‌اند؛ حمله‌ای که در جریان آن ۸۵ نفر کشته شدند و در طول زمان به پیچیدگی‌های آن افزوده شد.

محسن رضایی، علی اکبر ولایتی، اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و هادی سلیمانی‌پور شخصیت‌هایی هستند که نام آنها در کیفرخواست آلبرتو نیسمن به چشم می‌خورد. جمهوری اسلامی تا کنون تمام این اتهامات را رد کرده است.

اینترپل از میان این افراد برای شش نفر حکم جلب بین‌المللی صادر کرد که نام وزیر اطلاعات وقت، علی فلاحیان، فرمانده سپاه پاسداران وقت، محسن رضایی و عماد مغنیه، فرمانده عملیات ویژه حزب‌الله در آن زمان در میان آنها به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید • افشاگر مرگ مشکوک دادستان “آمیا” به اسرائیل گریخت
افرادی که دادستان پیشین پرونده آمیا آنها را به دست‌داشتن در بمب‌گذاری آمیا متهم کرده است

افرادی که دادستان پیشین پرونده آمیا آنها را به دست‌داشتن در بمب‌گذاری آمیا متهم کرده است

آلبرتو نیسمن چند روز پیش از مرگش کریستینا فرناندز کرشنر٬ رئیس‌جمهور آرژانتین را متهم کرده بود که در گفت‌وگو با تهران وعده داده است که در ازای مبادله گوشت و محصولات غذایی آرژانتین با نفت ایران، برای لغو احکام بازداشت اینترپل علیه مقام‌های ایرانی تلاش خواهد کرد. به گفته او٬ رئیس‌جمهور فرناندز به قصد بهبود بخشیدن به روابط ایران و آرژانتین و انجام یک معامله پرسود نفتی، سد راه انجام تحقیقات درباره ایرانیان مظنون به دست داشتن در انفجار آمیا شده است.

وزارت امنیت آرژانتین علت مرگ آلبرتو نیسمن را خودکشی خوانده٬ اما هنوز ابهامات بسیاری پیرامون پرونده این مرگ مشکوک وجود دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates