03.03.2015

چالش‌های آنلاین و آفلاین پیش از سخنرانی نتانیاهو

خودنویس: در حالی‌که نتانیاهو برای سخنرانی خود آماده می‌شود، تعدادی از نمایندگان دموکرات و جو بایدن در زمان حضور او در کنگره غایب خواهند بود… «آگهی ۲۰۰ هزار دلاری» نایاک هم سر و صدای زیادی کرده است.

انتشار خبری در رسانه‌های اسرائیلی و پخش آن در وب‌سایت‌های مختلف در مورد خرید آگهی [2] یک صفحه‌ای شورای‌ملی آمریکایی‌های ایرانی تبار (نایاک) علیه حضور نتانیاهو در اسرائیل، با انتقادهای مختلفی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

مهدی جلالی تهرانی، تحلیل‌گر سیاسی مقیم کالیفورنیا در فیسبوک خود نوشت: «از دید من رفتار نتانیاهو غیرعقلانی و غیرسیاسی است و منافع مردم اسرائیل را تامین نمی‌کند. (فردا ظهر دررادیو هولاکویی و شب در برنامه تلویزیون اندیشه در این باره صحبت خواهم کرد.)‌ اما عملکرد نتانیاهو توجیه کننده رفتار و عملکرد تریتا پارسی نیست. تریتا پارسی از دوستان من است. چند سال پیش حتا از او دعوت کردم تا در کنفرانسی در دانشگاه کلمبیا شرکت کند. همواره در مورد او جانب احتیاط را نگه داشتم و از اظهار نظر عمومی امتناع کردم. اما در طول این چند سال، به وضوح و با نشانه‌های زیادی دریافتم که عملا و کاملا او در مسیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی کار می‌کند. شارلاتانیسم سیاسی همیشه از آدم‌های متوسط شروع می‌شود.»

مئیر جاودانفر، تحلیل‌گر ایرانی-اسرائیلی نیز در فیسبوک این کامنت را گذاشت: «با این وجود اینها [نایاک] یک آگهی برای آزادی جیسون رضائیان و یا نقض حقوق بشر در نیویورک تایمز منتشر نکرده‌اند…متعجب نیستم».

از سوی دیگر، مخالفان حضور نتانیاهو در کنگره، سخنان متفکرانی چون چامسکی را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند که معتقد است دعوای نتانیاهو بیان کننده جنگ قدرتی برای برتری طلبی در خاورمیانه است.

اما جنگ قدرت دیگری در واشینگتن در جریان است. در روز سه‌شنبه، جو بایدن [3]، معاون رئیس جمهوری آمریکا و چند ۱۰ نفر از نمایندگان کنگره، در زمان سخنرانی نتانیاهو غایب خواهند بود. بر اساس یک رسم، معاون اول رئیس جمهوری می‌بایستی پشت سر سخنران در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا حاضر باشد. نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات‌های مخالف توافق هسته‌ای اما در کنگره حاضر خواهند بود.

نگرانی بزرگ کاخ سفید، افشای اسرار گفتگوهای هسته‌ای با تهران از سوی نتانیاهو است. نخست‌وزیر اسرائیل همیشه ادعا کرده که توافق مورد نظر طرفین، ضعیف است و منافع اسرائیل را به خطر می‌اندازد و افشای متون منتشرنشده‌ی مذاکرات می‌تواند معلوم کند که ادعاهای نتانیاهو واقعیت دارد یا نه؟ با این حال، کاخ سفید به نخست‌وزیر اسرائیل در این باره هشدار داده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates