10.03.2015

دو هاشمی در کرسی‌ ریاست، نگنجند

خودنویس: پرونده‌های فساد مالی بالای سر هاشمی رفسنجانی و هاشمی شاهرودی سایه انداخته است. کدام یک برنده جنگ بر سر ریاست یک ساله‌ی مجلس خبرگان خواهد بود؟ افسد یا فاسد؟

بخش تحلیل خودنویس: وقتی محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که حکم مهدی هاشمی باید تا پایان سال ۹۳ اعلام شود، می‌شد حدس زد که فعالیت خبری تیم‌های رسانه‌ای وابسته به رفسنجانی‌ها فعال‌تر شوند.

ارسال یک پیامک وایبری تبلیغاتی به نفع هاشمی رفسنجانی با شماره انگلستان به کاربران وایبری در ایران، یکی از اقدام‌هایی بود که خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت. پس از آن، طرح مساله کوتاهی عمر رهبر جمهوری اسلامی در نشریات خارج از کشور و شایعه  مرگ آیت‌الله خامنه‌ای، منطبق با الگوریتم جنگ روانی هاشمی‌‌ها، به‌ویژه مهدی هاشمی بود. سال‌ها پیش تاجری نزدیک به خانواده هاشمی در دوبی، به مقام‌های سفارت آمریکا در امارات گفته بود که سید علی خامنه‌ای عمری بسیار کوتاه خواهد داشت. امارات عربی متحده، حیاط خلوت خانواده هاشمی رفسنجانی و مهدی هاشمی است؛ جایی که بحث قرارداد کرسنت هنوز در آن جریان دارد.

از طرف دیگر، مخالفان قدرتمند هاشمی رفسنجانی در خبرگان، می‌دانند که تاثیرگذاری «استفوانه نظام» آنقدر زیاد است که برای کاهش قدرت او چاره‌ای جز اتحاد نیست. یکی از معدود کسانی که روی او توافق و تفاهمی وجود دارد، هاشمی شاهرودی است. هاشمی شاهرودی در دوران کمای مهدی کنی، و پس از مرگ رئیس پیشین مجلس خبرگان، به‌طور موقت ریاست این مجلس را بر عهده داشته است و ممکن است گروهی از نمایندگان به این نتیجه برسند که لزومی به انتخاب رئیس جدید در یک سال باقی مانده از عمر مجلس خبرگان نیست. این مساله با منافع هاشمی رفسنجانی و نمایندگان نزدیک به او هم‌خوانی ندارد.

طرح مساله فساد مالی هاشمی شاهرودی در این موقعیت زمانی، ممکن است حافظه کوتاه تاریخی بسیاری از ایرانیان را تحت تاثیر قرار دهد، اما رقم مورد بحث، کمی از وثیقه مالی فرزند هاشمی رفسنجانی که متهم به دریافت ۵/۲ میلیون دلار رشوه از استات اویل و ۶۰ میلیون یورو از توتال فرانسه بوده، بیشتر است. این اعتقاد نزد بسیاری از ناظران وجود دارد که فقدان نظارت قوی بر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و خانواده‌های‌شان همراه با عدم رسیدگی به اتهام‌های آنها در سو استفاده از موقعیت خانوادگی، مجلس خبرگان را تبدیل به مجمع پدران فرزندان فاسد کرده است. فرزندان واعظ طبسی، آیت‌الله یزدی نیز از جمله متهمان «رانت‌خواری» و سو استفاده مالی بوده‌اند.

در روزهای اخیر، خبرهای پراکنده‌ای از حمایت اکثریت نمایندگان خبرگان از هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی منتشر شده، اما اسامی این نمایندگان قابل کشف نیست. به‌نظر می‌رسد این نیز بخشی از جنگ روانی تیم مهدی هاشمی برای اثرگذاری روی نمایندگانی باشد که هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند.

با این همه، دیدار [2] سران جناح نزدیک‌تر به رهبری در مجلس خبرگان و ورود یا عدم ورودشان به رقابت سه‌شنبه، می‌تواند تعیین کننده باشد. آیت‌الله یزدی، مصباح یزدی و موحدی کرمانی  گرچه هیچ‌کدام توانایی کسب آرای اکثریت را ندارند، اما می‌توانند استراتژی مقابل هاشمی رفسنجانی را طراحی کنند. گفته می‌شود این دیدار برای «وحدت اصولگرایان» در جلسه روز سه‌سنبه است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates