14.03.2015

حسین شریعتمداری: توافق هسته‌ای محال است

دویچه‌وله: روزنامه کیهان پیشنهاد کرده که به جای تلاش برای توافق هسته‌ای، تنگه هرمز برای توقف صدور نفت به اروپا مسدود شود. همزمان مقام‌های دیگری در ایران و آمریکا نسبت به پیشرفت مذاکرات ابراز خوشبینی کرده‌اند.

همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر نزدیک‌شدن طرف‌های مذاکره در پرونده هسته‌ای ایران به حصول یک توافق، انتقادهای محافل تندرو در آمریکا و ایران نیز رو به فزونی است. در تازه‌ترین ابراز نگرانی تندروها در ایران، حسین شریعتمداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان در سرمقاله روز شنبه (۱۴ مارس/ ۲۲ اسفند) این روزنامه توافق هسته‌ای را محال و غیرممکن خوانده است.

استدلال اصلی شریعتمداری این است که: «از نگاه آمریکا و متحدانش چالش هسته‌ای ادامه درگیری‌های سی و چند ساله و از جمله، صحنه دیگری از جنگ ۸ ساله است. بنابراین، لغو تحریم‌ها که در مذاکرات هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مانند آن است که از حریف انتظار داشته باشیم در میدان جنگ با ایران اسلامی، کارآمدترین اسلحه خود را زمین بگذارد! و بدیهی است که نگذاشته و نمی‌گذارد.»

سرمقاله کیهان سپس کسانی را که از مذاکرات هسته‌ای نتیجه دیگری را انتظار دارند، متهم می‌کند که: «به جای آن که با نگاه به “شناسنامه مذاکرات” که “غیر هسته‌ای” است، مسیر حرکت خود را تنظیم کنند، به “تابلوی مذاکرات” که آدرسی غلط می‌دهد چشم دوخته‌اند.»

شریعتمداری با این مقدمات نتیجه می‌گیرد که ایران برای عبور از تحریم‌ها به جای خوشبینی نسبت به مذاکرات باید به مقابله مثل دست بزند، مثلا کشورهای اروپایی از اولویت مبادلات تجاری ایران خارج شوند و خط تولید رنو و پژو در ایران تعطیل شود. او همچنین با این استدلال که تحریم نفت ایران از سوی اروپا به مذاکرات هسته‌ای ربطی ندارد و ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند، پیشنهاد می‌دهد که تنگه هرمز برای کشتی‌های حامل نفت به اروپا بسته شود.

گرچه کیهان همراه با سایر محافل تندرو که به “دلواپسان” مشهور شده‌اند پیوسته هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای را به مماشات متهم کرده‌اند، ولی سرمقاله تازه کیهان واکنشی به تحرکات اخیر تندروها در آمریکا نیز به شمار می‌رود. ۴۷سناتور جمهوریخواه هفته گذشته در نامه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار دادند که هر گونه توافق هسته‌ای با ایران تنها تا پایان زمامداری دولت اوباما معتبر خواهد بود و دولت بعدی می‌تواند آن را لغو کند. این نامه در خود آمریکا و در سطح بین‌المللی نیز انتقادهای بسیاری برانگیخته است. اوباما سناتورها را متهم کرد که با تندروهای ایران همصدا شده‌اند.

“توافق به شورای امنیت می‌رود”
مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه در لوزان سوئیس از سر گرفته خواهد شد

مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه در لوزان سوئیس از سر گرفته خواهد شد

در پیوند با چنین تهدیدهایی ارجاع توافق هسته‌ای احتمالی به شورای امنیت و تبدیل آن به مصوبه این شورا، بیش از پیش به موضوع بحث‌ها در سطح بین‌المللی بدل شده است. روز جمعه به وقت محلی واشنگتن، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید خبر خبرگزاری رویترز گفت که اگر تا زمان تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع اتمی با ایران، این توافق به دست آید، تصویب آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در دستور کار قرار خواهد گرفت. ساکی این ارجاع را رویه‌ای معمول در مناسبات بین‌المللی توصیف کرد.

موضوع ارجاع توافق هسته‌ای به شورای امنیت را اولین بار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران چند هفته پیش در مصاحبه‌ای با یکی از نشریات داخلی مطرح کرد. ظاهرا با توجه به نامه ۴۷ سناتور آمریکایی تاکید بر ارجاع توافق هسته‌ای به شورای امنیت گامی در جهت ممانعت از اخلال در اجرای آن و تاکید بر لزوم پایبندی همه دولت‌ها به آن است.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای از روز یکشنبه (۱۵ مارس/ ۲۵ اسفند) در لوزان پاریس شروع خواهد شد. این دور از مذاکرات باید معطوف به حصول یک توافق کلی در پرونده هسته‌ای ایران باشد و از آن پس تا پایان ژوئن جزئیات توافق تدقیق شود. مذاکرات لوزان ابتدا با شرکت مدیران کل وزارت‌ خارجه‌های کشورهای ۱+۵ شروع خواهد شد و سپس در سطح وزرای خارجه ادامه خواهد یافت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates