18.03.2015

مقامات جمهوری اسلامی با احمد شهید دیدار کرده‌اند

دویچه‌وله: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از گفت‌وگوی مقامات مختلف جمهوری اسلامی با احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز چهارشنبه (۲۷ اسفند / ۱۸ مارس) با خبرنگاران گفت: «دیدارهایی در سطح نمایندگی‌های ما و هیأت‌هایی که به ژنو و نیویورک سفر داشتند با احمد شهید برگزار شده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این موضوع را در آستانه برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در روز پنج‌شنبه (۲۸ اسفند) عنوان می‌کند. قرار است در این نشست تصمیم جمهوری اسلامی در رابطه با توصیه‌های ارائه شده در اجلاس بررسی ادواری وضعیت حقوق بشر ایران توسط جامعه جهانی به بحث گذاشته شود.

مرضیه افخم در رابطه با گزارشی که احمد شهید، روز دوشنبه (۲۵ اسفند) درباره آن سخن گفته بود، گفت که بخشی از گزارش‌های حقوق بشری در رابطه با ایران به نظرات و مستنداتی که جمهوری اسلامی ارائه می‌کند توجه نمی‌کند، اگرچه در دیدارهایی که نمایندگان ایران با احمد شهید داشته‌اند “دیدگاه‌ها صریحاً‌ به ایشان ابراز شده و انواع مصاحبه‌ها و مستندات غیرواقعی که ایشان ارائه کرده‌اند، مورد نقد قرار گرفته و مباحث و مستندات مربوط نیز ارائه شده است”.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود که “این تلاش‌ها به صورت مجموعه‌ای هنوز ادامه دارد” و ایران امیدوار است مذاکراتی که در این رابطه انجام می‌گیرد بتواند مؤثر باشد.

گزارش شهید: وضعیت حقوق بشر ایران بدتر شده است

احمد شهید در آخرین موضع‌گیری خود در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران روز دوشنبه (۲۵ اسفند) گفت که پس از گذشت یک سال و نیم از آغاز کار حسن روحانی به عنوان “رئیس جمهور اصلاح‌طلب” وضعیت حقوق بشر در ایران در برخی عرصه‌ها حتی بدتر از گذشته شده است.

احمد شهید در جمع خبرنگاران در ژنو به پیگرد منتقدان حکومت جمهوری اسلامی اشاره کرد و نیز به افزایش شدید اعدام مربوط به پرونده‌های مواد مخدر، روابط جنسی خارج از ازدواج یا پرونده‌هایی با اتهام ناروشن “اقدام علیه امنیت ملی” پرداخت.

او همچنین گفت که مردم ایران نگران‌اند که مذاکرات هسته‌ای مانع بحثی موثر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران شود.

جواد لاریجانی: ملاقات با احمد شهید در سطوح مختلف

روز سه‌شنبه (۲۶ اسفند) نیز محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گفت‌وگو با ایسنا گفت که مسئولان جمهوری اسلامی “در سطوح مختلف اعم از قضایی و دیپلماتیک و … با احمد شهید ملاقات داشته‌اند”.

لاریجانی افزود: «وی می‌گوید که می خواهد به ایران بیاید، ما با آمدنش به ایران مشکلی نداریم. هر سئوالی هم که داشته باشد پاسخ می‌دهیم. سئوال من این است که شما ایران می‌آیید چه کار ‌کنید؟ می‌گوید من اتهامات کشور شما را بررسی می کنم. ۱۳۰۰ اتهام!»
محمد جواد لاریجانی، دبیر حقوق بشر ستاد قوه قضاییه

لاریجانی موضوع سفر شهید به ایران را “نمایش” خواند و گفت که همکاری ایران با احمد شهید “بیش از حد لیاقتش است”.

او به احمد شهید، گزارش وی از وضعیت حقوق بشر ایران و نیز اینکه این گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در مصاحبه با رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند، انتقاد کرد.

لاریجانی همچنین احمد شهید را برای بار دیگر متهم به ارتباط با تروریسم کرد. او گفت که شهید تروریست‌ها را به عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح می‌کند.

لاریجانی مثال سازمان مجاهدین خلق را ‌آورده، گفت: «به عنوان مثال منافقین حدود ۱۷ هزار نفر را ترور کردند و ما با اسناد و اسامی به او گزارش دادیم. وی توجهی به این موضوع نکرد و کسانی را که دستشان به خون این افراد آغشته شده را به عنوان مدافعان حقوق بشر معرفی کرد. به عنوان مثال فردی که حداقل ۴ نفر اعم از معلم، نانوا، عابر پیاده و کودک را ترور کرده و به اعدام محکوم شده است را به عنوان یک فرد فرهنگی معرفی می کند.»

سخنان محمدجواد لاریجانی بارها همراه با اهانت و اتهام نسبت به احمد شهید بوده است. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضایی از زمان تعیین احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه در اواسط سال ۲۰۱۱ گفته بود که ایران گزارشگر ویژه برای وضعیت حقوق بشر خود نمی‌پذیرد. او از آن زمان تاکنون تعیین گزارشگر ویژه را “تهاجم سیاسی و تبلیغاتی مخرب غرب علیه ایران” خوانده است.

محمدجواد لاریجانی پس از ارائه گزارش‌های شهید که تصویری “عمیقا نگران‌کننده” از وضعیت حقوق بشر در ایران به دست می‌دادند، اعلام کرد که احمد شهید گزارش‌های خود را برپایه اخبار سایت‌های مخالف نظام تنظیم می‌کند و حامی تروریسم است.

حمایت “کشورهای مختلف” از ایران

جمهوری اسلامی همواره قطعنامه‌های شورای حقوق بشر در مورد ایران را نیز فاقد مشروعیت خوانده است. با این همه به گزارش خبرگزاری ایسنا، چهارشنبه در جریان بیست و هشتمین اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو “کشورهای مختلف از پیشرفت‌های حقوق بشری در ایران حمایت کرده‌اند”.

قزاقستان، ونزوئلا، اریتره، روسیه، چین، تاجیکستان، لبنان، سوریه، ویتنام، کره شمالی، زیمبابوه، یعنی کشورهایی که به داشتن روابط خوب با جمهوری اسلامی شهرت دارند و خود به دلیل نقض حقوق بشر در عرصه‌های مختلف مورد انتقاد هستند، از جمله خواستار عدم “فشارهای حقوق بشری” بر ایران، یا عدم تعیین گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی یا گزارش‌دهی گزارشگر ویژه “برمبنای واقعیات” شده‌اند.

به گفته سازمان ملل متحد، ایران از سال ۲۰۰۵ تا کنون به گزارشگران ویژه این نهاد بین‌المللی اجازه بررسی وضعیت حقوق بشر در داخل کشور را نداده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates