24.03.2015

جاسوسی اسرائیل از گفتگوهای هسته‌ای

خودنویس: مقام‌های کاخ سفید از اینکه دستگاه‌های امنیتی اسرائیل، اطلاعات محرمانه مربوط به گفتگوهای هسته‌ای را برای ضربه زدن به توافق با جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار داده‌اند، خشمگین هستند.

به گزارش وال‌ستریت جورنال، مقام‌های کاخ سفید در پایان سال ۲۰۱۴ متوجه جاسوسی اسرائیلی‌ها از گفتگوهای محرمانه‌ی هسته‌ای با ایران شده‌اند. به نظر می‌رسد تلاش اسرائیل در چارچوب ضربه زدن به توافق هسته‌ای و یا تاثیرگذاری مروی آن متناسب با منافع این کشور بوده است. بر پایه‌ای این گزارش، اطلاعات محرمانه‌ی به‌دست آمده در اختیار نمایندگان کنگره آمریکا نیز قرار گرفته تا علیه توافق هسته‌ای و یا فشار روی دولت اوباما مورد استفاده قرار گیرد. یک مقام ارشد دولت گفته است که «جاسوسی دو کشور از روی دست همدیگر یک طرف، اما اینکه اسرائیل، اطلاعات محرمانه آمریکا را بدزدد و در اختیار نمایندگان برای ضربه به سیاست خارجی قرار بدهد، بحث دیگری است.»

دستگاه‌های جاسوسی آمریکا وقتی متوجه این عملیات شدند که از متن مکالمات مقام‌های اسرائیلی، اطلاعات محرمانه‌ای مربوط به گفتگوهای هسته‌ای را یافتند. این اطلاعات تنها از طریق تجسس در گفتگوهای محرمانه قابل دست‌یابی بوده است.

مقام‌های دولت اسرائیل چنین عملیاتی را تکذیب کرده‌اند و مدعی هستند از منابع مختلف از جمله زیر نظر گرفتن مقام‌های جمهوری اسلامی و اطلاعاتی که اروپایی‌ها در اختیارشان گذاشته‌اند به دانسته‌های فعلی رسیده‌اند.

وال‌ستریت جورنال می‌نویسد که تلاش گسترده اسرائیلی‌ها برای تاثیرگذاری ممکن است چندان موثر واقع نشده باشد، چرا که تعدادی از نمایندگان دموکرات که پیش از این به اسرائیل نزدیک‌تر بوده‌اند، از سیاست‌های فعلی دولت نتانیاهو در ضربه به سیاست خارجی اوباما خوشنود نیستند.

در حال حاضر، رابطه دو کشور به خاطر تلاش‌های اسرائیل علیه توافق هسته‌ای فعلی از یک سو، و اصرار دولت آمریکا برای دست‌یابی به یک توافق با دولت حاکم بر تهران از سوی دیگر، افت کرده است. در این میان، ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا بسیار فعال بوده و گفته می‌شود او بخش زیادی از اطلاعات محرمانه را در اختیار برخی نمایندگان کنگره قرار داده است.

اسرائیلی‌ها مدعی‌اند که فعالیت‌های جاسوسی در آمریکا بعد از ماجرای فروش اطلاعات محرمانه یک مقام امنیتی ایالات متحده به اسرائیل در دهه‌ی ۸۰، تقلیل یافته است. با این همه، مقام‌های دولت نتانیاهو از این‌که در جریان ریز مذاکرات قرار نگرفته بودند، اظهار ناراحتی کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates