28.03.2015

مقام‌های آمریکایی: آماده افزایش کمک‌ها در عملیات یمن می‌شویم

رادیوفردا: همزمان با حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از عملیات هوایی ارتش عربستان سعودی و ائتلاف کشورهای عربی علیه شورشیان حوثی در یمن، گروهی از مقام‌های آمریکایی گفته‌اند ایالات متحده آماده می‌شود تا کمک‌های بیشتری به این عملیات بکند.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال، به نقل از مقام‌های آمریکایی، هفتم فروردین، می‌گوید ارتش ایالات متحده آماده می‌شود تا با افزایش کمک‌های اطلاعاتی، بمب و سوخت‌گیری هوایی به جنگنده‌های حاضر در عملیات، به آن کمک بیشتری بکند.

از سوی دیگر برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای برای خبرنگاران، گفته است «رئیس‌جمهوری و ملک سلمان (پادشاه عربستان سعودی) در این مورد که هدف، ایجاد ثبات در یمن از طریق گفت‌وگوهای سیاسی، با کمک سازمان ملل متحد، و حضور همه طرف‌ها -همانطور که شورای همکاری خلیج (فارس) پیش‌بینی کرده- است، توافق دارند.»

از همان روز آغاز عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی که رئیس‌جمهوری آن کشور، عبد ربه منصور هادی را سرنگون کردند، ایالات متحده گفت به این عملیات کمک «اطلاعاتی و لجستیکی» ارائه می‌کند.

یک مقام دفاعی سعودی هفتم فروردین ماه به روزنامه وال‌استریت‌جورنال گفته است ارتش آن کشور کنترل کامل آسمان یمن را، دو روز پس از آغاز حملات هوایی، در دست گرفته است.

یک روز پیش از این ژنرال احمد عسیری، سخنگوی ارتش عربستان، در يک کنفرانس خبری گفته بود ائتلاف در مرحله فعلی، برنامه‌ای برای عمليات زمينی ندارد، «اما اگر نياز باشد نيروهای زمينی عربستان و کشورهای دوست و برادر آماده‌اند به هرگونه تهاجمی پاسخ بدهند».

سفیر عربستان: گزارش‌هایی از حضور ایران و حزب‌الله

عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشینگتن، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است «ما گزارش‌هایی داریم که ایرانی‌ها به یمن اسلحه می‌فرستند و به حوثی‌ها آموزش و مشاوره ارائه می‌کنند. ما گزارش‌هایی داریم که حزب‌الله (لبنان) در یمن حضور دارد».

ایران همواره دخالت در اوضاع یمن را تکذیب کرده است.

خبرگزاری فارس از قول حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، نقل کرده‌ که در واکنش به رخدادهای یمن، گفته است « ایران امپراتوری نیست، بلکه کشوری اسلامی است و از این روست که به کمک لبنان، سوریه، عراق و یمن شتافته است، بدون اینکه چیزی بخواهد یا موضعی را تحمیل کند».

در حالی‌که از یک سو نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، عربستان، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی را به پیشبرد «جنگ‌های نیابتی آمریکا در منطقه» متهم کرده؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، تهران را متهم به تلاش برای تسلط بر خاورمیانه کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates