01.04.2015

عفو بین‌الملل: ایران در اجرای حکم اعدام پیشتاز است

دویچه‌وله: سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود آمار مربوط به صدور و اجرای احکام اعدام در جهان را منتشر کرده است. طبق این گزارش بیشترین موارد اجرای حکم اعدام در جهان در سال ۲۰۱۴ در ایران بوده است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه (اول آوریل / ۱۲ فروردین) منتشر شد، به مجازات مرگ و موارد صدور و اجرای حکم اعدام در جهان در سال ۲۰۱۴ پرداخته است.

بر پایه این گزارش، موارد ثبت‌شده‌ی صدور حکم اعدام در جهان در سال گذشته میلادی به میزان ۵۴۱ حکم افزایش یافته و به ۲۴۶۶ حکم رسیده است.

به گفته‌ی کارشناسان این سازمان شماری از کشورها با دستاویز کردن مقابله با ترویسم دست به صدور حکم اعدام زده‌اند. این امر در سال ۲۰۱۴ به‌ویژه در مصر و نیجریه به‌طور محسوسی مشاهده شده است.

الیور هندریش، سخنگوی هیأت رئیسه این سازمان در آلمان در این ارتباط تصریح کرد: «دقیقا در سالی که ما شاهد اعدام‌های انزجارآور در جهان توسط گرو‌ه‌های مسلح، چون دولت اسلامی هستیم، این شرم‌آور است که برخی از کشورها صدور حکم اعدام را با مسئله مقابله با ترویسم توجیه می‌کنند.»
DW.DE
احمد شهید: ۷۵۳ نفر در سال گذشته میلادی در ایران اعدام شده‌اند

احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران، گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در این کشور را به شورای حقوق بشر سازمان ملل تقدیم کرد. براساس این گزارش در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۵۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند.
سال ۹۳ بر اقلیت​های دینی و مذهبی ایران چگونه گذشت؟
احمد شهید: وضعیت حقوق بشر ایران در دوره روحانی بدتر شده است

مسئولان سازمان عفو بین‌الملل بر این اعتقادند که صدور و اجرای حکم اعدام برای ترساندن و ایجاد رعب و وحشت مؤثر نیست و هیچ گواه و نشانه‌ای برای تأیید صحت این طرز تفکر وجود ندارد.

کاهش موارد اجرای اعدام

درخور توجه آنکه اگر چه شمار موارد صدور حکم اعدام بیشتر شده، اما اجرای این حکم سیری نزولی داشته و با کاهشی ۲۲ درصدی از ۷۷۸ مورد در سال ۲۰۱۳ به ۶۰۷ مورد در سال گذشته رسیده است.

بخشی از گزارش سازمان عفو بین‌الملل نیز به مجازات اعدام در ایران اختصاص دارد.

طبق این گزارش شمار رسمی اجرای حکم اعدام در ایران در سال ۲۰۰۴ میلادی ۲۸۹ مورد بوده است. به گفته کارشناسان این سازمان ۴۵۴ مورد اجرای این حکم در ایران نیز باید به این موارد افزوده شود که از سوی مقامات رسمی تأیید نشده است.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل همچنین آمده است که در سال ۲۰۱۴ میلادی در عربستان سعودی ۹۰ مورد، در عراق ۶۱ مورد و در ایالات متحده آمریکا ۳۵ مورد حکم اعدام به اجرا گذاشته شده است.

البته باید توجه داشت که در گزارش و آمار منتشره از سوی سازمان عفو بین‌الملل موارد صدور و اجرای حکم اعدام در کشور چین منظور نشده، چرا که مقامات چینی از ارائه هرگونه اطلاعات و آماری در این ارتباط خودداری می‌ورزند.

کارشناسان عفو بین‌الملل بر این باورند که موارد اجرای حکم اعدام در چین بیشتر از مجموع موارد اعدام در دیگر کشورهای جهان است. به این ترتیب برآورد می‌شود که در سال ۲۰۱۴ حکم اعدام در بیش از ۱۲۰۰ مورد به اجرا در آمده است.

یکی از نکات مثبت در گزارش سازمان عفو بین‌الملل این است که شمار کشورهایی در جهان که در آن‌ها حکم اعدام اجرا می‌گردد، در طی بیست سال گذشته از ۴۱ به ۲۲ کشور کاهش یافته است. یکی از آخرین نمونه‌ها در این زمینه کشور ماداگاسکار است که سال ۲۰۱۴ مجازات اعدام در این کشور را لغو کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates