09.04.2015

اعزام دو ناو جنگی ایران به خلیج عدن

رادیوفردا: در حالی که حدود دو هفته از اعلام خبر اعزام چهار ناو جنگی مصر به خلیج عدن می‌گذرد، رسانه‌های دولتی ایران روز چهارشنبه، ۱۹ فروردین، از اعزام دو ناو جنگی ایران به خلیج عدن و تنگه باب‌المندب، مقابل سواحل یمن، خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اعزام این ناوگروه «به منظور تأمین خطوط مواصلاتی کشتی‌رانی ایران و حراست از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد» انجام می‌شود.

این ناوگروه، سی و چهارمین ناوگروه اطلاعاتی-عملیاتی نیروی دریایی ارتش ایران و شامل ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن البرز است.

حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در بندرعباس به رسانه‌ها گفت که این مأموریت حدود سه ماه طول خواهد کشید.

آقای سیاری با اشاره به مأموریت ناوگروه‌های اعزامی نیروی دریایی ایران به آب‌های آزاد به‌ویژه خلیج عدن، دریای سرخ و اقیانوس هند افزود: «این ناوگروه‌ها وظیفه اصلی تأمین خطوط مواصلاتی کشورمان را در آب‌های دوردست دارند و البته این آمادگی وجود دارد تا در صورت درخواست دیگر کشورها به یگان‌های آنها نیز کمک کنند.»

وی با اشاره به نیروی دریایی ایران گفت که «کارکنان و افسران این نیرو نشان دادند که این توانایی وجود دارد تا در هر کجا که لازم باشد حضور پیدا کنند».

نیروی دریایی ایران از آبان ۱۳۸۷ گشت‌زنی خود در خلیج عدن را آغاز کرده و تاکنون چندین بار موفق به دفع حملات دزدان دریایی به نفت‌کش‌های ایرانی و خارجی در آب‌های آزاد شده‌ است.

با این حال خبر اعزام دو ناو جنگی ایرانی به خلیج عدن پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری رویترز، حدود دو هفته پیش، روز ششم فروردین خبر داد که چهار ناو جنگی مصر از کانال سوئز گذر کرده و «برای تأمین امنیت خلیج عدن» راهی این خلیج شده‌اند.

مصر به ائتلافی به رهبری عربستان سعودی پیوسته که قصد دارد با مقابله با شیعیان حوثی مورد حمایت ایران، قدرت را به رئیس‌ جمهوری یمن بازگرداند.

عربستان و نیروهای متحد آن کشور بمباران‌های وسیعی علیه مواضع حوثی‌ها انجام داده‌اند.

در همین حال، در حالی‌ که ایالات متحده خبر داده که قصد دارد به ارائه کمک و تسلیحات به ائتلاف علیه شورشیان حوثی شتاب دهد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه خواستار توقف جنگ و «دخالت خارجی» در یمن شد.

خبرگزاری ایسنا نیز خبر می‌دهد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه در دیدارش با یوسف بن علوی، همتای عمانی خود در مسقط، از آمادگی ایران برای همکاری با عمان در موضوع یمن خبر داده‌ است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates