11.04.2015

تجمع معترضان ‘تعرض به دو نوجوان ایرانی’ مقابل سفارت عربستان در تهران

بی‌بی‌سی: گروهی از معترضان به ماجرای “تعرض به دو نوجوان ایرانی” در جده عربستان، مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران هم ماجرای جده را “رسوایی جدی” برای عربستان توصیف کرده است.

تجمع کنندگان در شعار‌ها و پلاکاردهای خود خواستار برخورد قاطع دولت عربستان با کسانی شدند که به گفته آنان عامل این “بی‌حرمتی” بوده‌اند.

معاون وزیر خارجه ایران چند روز پیش اعلام کرد که در هفته دوم تعطیلات نوروز، ماموران فرودگاه جده عربستان هنگام بازرسی بدنی، به دو نوجوان ایرانی که برای حج عمره رفته بودند، “تعرض” کردند. او از کلمه “شبه‌تجاوز” برای توصیف این اتفاق استفاده کرد. بیشتر اینجا بخوانید.

امروز، شنبه ۲۲ فروردین، معترضان مقابل سفارت عربستان خواستار تعطیل این سفارتخانه شدند. “عزا عزاست امروز، ایرانی باغیرت صاحب عزاست امروز”، “روحانی حمایت، حمایت” و “برادر بسیجی، پس رگ غیرتت کو” از شعارهای تجمع کنندگان بود.

نیروهای ضدشورش در چند ردیف مقابل تظاهرکنندگان ایستاده بودند اما خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داده که دو معترض توانستند از دیوار مجاور سفارت بالا بروند و چند پلاکارد اعتراضی را روی دیوار نصب کنند.
تجمع معترضان مقابل سفارت عربستان سعودی در خیابان پاسداران

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده تجمع مقابل سفارت عربستان بر اساس یک فراخوان در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت.

سخنگوی وزارت کشور ایران گفته است برای تجمع مقابل سفارت عربستان مجوزی “صادر نکرده و نخواهد کرد.”
هاشمی: اتفاق جده رسوایی جدی برای عربستان است

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مجمع ماجرای “تعرض” به دو نوجوان ایرانی در جده را “به‌شدت محکوم” کرده و آن را “رسوایی جدی” برای نظام عربستان و دستگاه امنیتی این کشور خوانده است.

آقای هاشمی گفته است: “با توجه به برخی سوءعملکردهای گذشته مقام‌های فرودگاهی عربستان با روحانیون کاروان‌های زائرین، متاسفانه این اقدامات زشت به صورت زنجیره‌ای در حال تکرار است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری قانونی و جدی انجام شود.”

از زمان انتشار خبر “تعرض به دو نوجوان ایرانی” اعتراض‌های زیادی در ایران مطرح شد؛ بعضی از مراجع هم به این موضوع واکنش نشان دادند از جمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که گفت برای یک “امر مستحب” مانند حج عمره نباید “زیر بار هر خفتی رفت.”

پنج‌شنبه شب هم شماری از مردم مشهد در شمال شرقی ایران، مقابل سرکنسولگری عربستان تجمع و به حمله این کشور به یمن و “توهین و بی‌حرمتی به زائران ایرانی” اعتراض کردند.
شعار ‘مرگ بر آل سعود’ روی یکی از دیوارهای نزدیک سفارت عربستان در تهران

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates