14.04.2015

کارشناسان اتمی ایران و اسرائیل پشت میز مشترک

دویچه‌وله: سازمان “پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای” اعلام کرد که در جلسات فنی این نهاد در اردن، کارشناسان فنی ایران و اسرائیل نیز حضور داشته، با یکدیگر مذاکره کرده و موقع صرف شام نیز کنار همدیگر نشستند.

ایران و اسرائیل هر دو با سازمان “منع سلاح‌های هسته‌ای” و کمیسیونی که برای اجرایی کردن “پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای” تشکیل شده، همکاری دارند. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه (۱۳ آوریل) گزارش داد که نمایندگان ایران و اسرائیل هر دو پشت یک میز در جلسات این نهاد حضور پیدا کردند.

پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای اولین‌بار در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی پیشنهاد و با استقبال بسیاری از کشورهایی که فن‌آوری هسته‌ای دارند، مواجه شد. با این‌حال برای این‌که این پیمان وارد فاز اجرایی شود، باید ۸ کشور دیگر مجهز به فن‌آوری هسته‌ای از جمله ایران و اسرائیل و همچنین ایالات متحده آمریکا نیز این پیمان‌نامه را امضا کنند و به عضویت آن درآیند.

رویترز به نقل از مقامات مسئول این پیمان گزارش داد که در ماه‌های نوامبر و دسامبر گذشته چند جلسه برای بحث بر سر مسائل فنی پیمان‌نامه در اردن برگزار شده و در جلسات آن نمایندگان ایران و اسرائیل نیز شرکت داشتند.

لازینا زربو، معاون دبیرکل این سازمان به رویترز گفت: «ایران در جلسه‌‌ی مشورتی مقدماتی حضور دارد. مصر نیز عضو دیگر این جلسات است.»

او گفت که در طول جلسات و وقت صرف شام صحبت‌های مفصلی بین نمایندگان کشورهای حاضر از جمله نمایندگان ایران و مصر و اسرائیل صورت گرفت. زربو اضافه کرد: «هنگام صرف شام نمایندگان ایران و اسرائیل کنار یکدیگر نشستند.»

این مقام مسئول اضافه کرد که چنین اتفاقی در “جلسات فنی” چندان غیرمتداول نیست. زربو اضافه کرد: «در جلسات فنی شاهدیم که افراد از نظر سیاسی باهم هیچ سنخیت و نزدیکی ندارند، اما بر سر موارد تخصصی باهم گفتگو می‌کنند و بسیاری مواقع باهم توافق دارند.»

سازمان پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای سیستمی را طراحی کرده که به این نهاد اجازه می‌دهد فعالیت نیروگاه‌های اتمی را کنترل کند و هرگونه انفجار در هر سطحی از سوی این تاسیسات را شناسایی و بررسی کند.

یکی از تجهیزات ردیابی این نهاد نیز در یکی از نیروگاه‌های اتمی ایران فعال بود. بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران به دلیل این‌که انتقال تجهیزات لازم به ایران برای کنترل فعالیت ناممکن تشخیص داده و مشمول تحریم شد، این تاسیسات غیرفعال شده است.

اسرائیل هم که تنها کشور خاورمیانه است که سلاح اتمی دارد، تاکنون تنها اجازه داده این تاسیسات ردیابی تنها در یکی از نیروگاه‌های اتمی آن کشور تعبیه و فعال شود. این درحالی است که اسرائیل برخلاف ایران “پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای” را امضا نکرده است و به همین دلیل می‌تواند مانع از ورود بازرسان خارجی برای بررسی فعالیت‌‌های اتمی خود شود.

هنوز مقامات ایران و اسرائیل درباره‌ی حضور مشترک کارشناسان فنی خود در جلسات مشترک این پیمان‌نامه اظهارنظری نکرده‌اند.

اسرائیل ایران را متهم می‌کند که قصد دارد با ساخت بمب اتمی، این کشور را نابود کند. ایران همواره هرگونه اتهام برای ساخت سلاح اتمی را رد کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates