15.04.2015

دریافت دکترا با رتبه عالی «موضوع پایان‌نامه دکترا در الازهر: چه نوع باد معده‌ای وضو را باطل می‌کند»

رادیو کوچه: بخش ترجمه رادیو کوچه – منبع: روداوو

دانشگاه اسلامی الازهر، مدرک دکترا با رتبه عالی را به «ف. س» که موضوع پایان‌نامه‌اش پژوهش در رابطه با گازهای بی ضرر معده که در زبان عامیانه به آن «گوز» می‌گویند اعطا کرد.

این دانشجو که مدرک دکترایش را با رتبه عالی از دانشگاه الازهر دریافت کرده، می‌گوید هر نوع گاز معده‌ای نمی‌تواند باعث باطل شدن وضو بشود، بلکه صدا، بو و مدت زمان خروج گاز معده عواملی هستند که در باطل شدن یا نشدن وضو تاثیرگذار هستند.

دکتر «ف. س» همچنین می‌گوید، بنابه تحقیقات و پژوهش‌ها‌ در آیات قرآن و دلایل نزول آن‌ها، مسئله ابطال وضو به دلیل خروج گاز معده متفاوت است.

بنابه گفته این دکتر دانشگاه الازهر، آن دسته از بادهای معده که بوی پیاز، سیر و گل‌کلم بدهند وضو را باطل می‌کنند، اما آن دسته از بادهای معده که بو نداشته باشند به آن‌ها گازهای بی‌ضرر می‌گویند و اگر از ۴ ثانیه بیشتر طول نکشند و صدای آن‌ها از ٣٠ دیسپل بیشتر نباشد، وضو را باطل نمی‌کنند.

در همین رابطه چندین نفر از علمای اسلامی اعلام کرده‌اند که خوشحال‌ هستند از این‌که این تحقیق باعث رفع شک و شهبه شده و تاثیرگذار خواهد بود بر نمازهای طولانی مدت همچون نماز تراویح.

لایەنە سەلەفییەکان، بڕیاریان داوە بەپێی ئەنجامی ئەم لێکۆڵینەوەیە رەفتار نەکەن و گوتەبێژەکەشیان رایگەیاند ” ئێمە وەکو سەلەفییەکان ناڵێین ئەم ئەنجامە هەڵەیە، بەڵام لێکۆڵینەوەکە هەموو جۆرە غازاتێکی باس نەکردووە، بۆ نمونە باسی لەو جۆرە غازاتانە نەکردووە، کە ماددەی شلەمەنیان لەگەڵدا دەردەچێت و چەند پرسیارێکی دیکەش کە ماوەیەکی زۆرە زاناکانیان سەرقاڵکردووە”.

گروه‌های سلفی می‌گویند که براساس نتیجه‌گیری‌های این تحقیق، در رابطه با ابطال وضو عمل نخواهند کرد. سخن‌گوی سلفی‌ها اعلام کرده است، ما نمی‌گوییم که نتیجه این تحقیقات اشتباه است، اما این تحقیق کامل نیست و تمامی بادهای معده را شامل نمی‌شود، از جمله بادهایی که مواد لزجی به همراه آن‌ها خارج می‌شود و چندین سوال دیگر در این زمینه که علما هنوز مشغول مطالعه در باره آن‌ها هستند و به جواب قطعی نرسیده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates