19.04.2015

حمله به نایاک و مهدی هاشمی، به اسم «رمز‌گشایی» از جیسون رضائیان

خودنویس: روزنامه‌ی وطن امروز، متعلق به مهرداد بذرپاش، در شماره‌ی شنبه خود، به اسم «رمزگشایی» از جیسون رضائیان، به بررسی روابط شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، موسسه‌ی آتیه‌بهار و مهدی هاشمی پرداخته است.

روزنامه وطن‌ امروز که با محافل اطلاعاتی نزدیک به سپاه نیز در ارتباط است، در شماره امروز خود، ادعا کرده که جیسون رضائیان، عضو نایاک و از دوستان نزدیک رضا مرعشی، نفر دوم این مجموعه است: «رضاییان دوست صمیمی و همکار رضا مرعشی، نفر دوم تشکیلات نایاک بود که در استخدام وزارت دفاع آمریکا دقیقا همچون جیسون، پیش از این ماموریت تمرکز و نفوذ در اماکن محرمانه ایران را داشت.»

در ابتدای گزارش، از نایاک به عنوان یک لابی آمریکایی‌-اسرائیلی نام برده شده است. این در حالی است که شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار یا نایاک، از منتقدان جدی سیاست‌های دولت فعلی اسرائیل محسوب می‌شود. همچنین، نویسنده سعی می‌کند جیسون رضائیان را به آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا و نیز گری سیک پیوند بزند: «اتفاقا برخلاف اظهارات آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا، رضاییان حقیقتا مثل بسیاری دیگر از شاگردان ایرانی- آمریکایی شخص آلن ایر به‌عنوان دانش‌آموز برگزیده تشکیلات جاسوس- خبرنگاران باند نایاکی گری سیک، مدت‌ها بود از وظایف خبرنگاری خود دور مانده بود.»

نویسنده ادعا می‌کند که رضائیان از نزدیکان صمیمی مالکان و موسسان قدیمی مجموعه شرکت‌های ایرانی «آ» است. یک منبع مطلع به خودنویس گفت که منظور از شرکت‌های ایرانی «آ»، موسسه آتیه‌بهار است که بر اساس این گزارش، تریتا پارسی و رضا مرعشی با آن در ارتباط کاری نیز بوده‌اند.

در این گزارش همچنان با شبیه‌سازی فعالیت‌های یک گروه خرابکار در تاسیسات هسته‌ای با گروهی دیگر، ادعا شده که رضائیان با مجموعه‌ای که دستگاه‌های معیوب با هدف خرابکاری در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به سازمان انرژی اتمی می‌فروخته، در ارتباط بوده است.

نویسنده، سپس با اشاره به رابطه شرکت «آ» با دولت‌های سازندگی و یکی از آقازاده‌ها (مهدی هاشمی) مدعی می‌شود که این شرکت «انحصار حق دلالی ورود همه شرکت‌های خارجی اعم از نوکیا، زیمنس، استات اویل، کرسنت، MTN، کرفور، شل، کاسترول، توتال و… به بازار ایران» را عهده‌دار بوده است.

در این گزارش، همچنین به «س.ن» (سیامک نمازی) اشاره شده که هم از مدیران آتیه‌بهار بوده و هم با نایاک همکاری می‌کرده و الان نیز مدیر استراتژیک شرکت کرسنت در امارات است. گفته می‌شود رابطه‌ی مالی میان شرکت کرسنت و مهدی هاشمی از جمله عواملی است که پرونده‌ی کرسنت از سال‌ها قبل به جریان افتاده است. بر اساس گزارش‌های نهادهای نظارتی و مالی بین المللی، و همچنین ادعای دادستانی فرانسه، مهدی هاشمی با  استات اویل نروژ و توتال فرانسه ارتباط مالی خارج از قرارداد میان جمهوری اسلامی و این شرکت‌ها داشته است. به گفته‌ی منابع مختلف، میزان کمیسیونی که قرار بوده شرکت کرسنت به مهدی هاشمی در طول ۳۵ سال، کمیسیون بپردازد، بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است (یک روایت، ۸ میلیارد دلار است).

به اعتقاد یک کارشناس سیاسی که با نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپا همکاری می‌کند، اسم بردن از مجموعه‌هایی مثل نایاک و آتیه‌بهار و همچنین اشاره به مهدی هاشمی و تریتا پارسی، بی‌ارتباط با تلاش‌های نهادهای نزدیک به سپاه برای بهره‌برداری از برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها نیست. این نهادها، با اطلاع از ارتباط برخی نیروهای نزدیک به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی با گروه‌های رابط اقتصادی در خارج از کشور، مایلند تا حد ممکن شرایط را برای رقبا در داخل و خارج سخت‌تر کنند.

بر اساس تحلیل این کارشناس، حضور مستمر تریتا پارسی در محافل نزدیک به دولت اوباما، و برادرش روزبه پارسی در جلسات نهادهای اروپایی و همچنین فعالیت گروه‌هایی مثل «سیمرغ» که گردانندگان آتیه‌بهار آن‌را اداره می‌کنند و یا در آن حضور مستمر دارند، باعث نگرانی ویژه‌ی مجموعه‌های اقتصادی-امنیتی نزدیک به سپاه شده است.

با توجه به اینکه پرونده جیسون رضائیان در اختیار سپاه است، به نظر می‌رسد سازمان اطلاعات سپاه از طریق چنین «افشاگری‌»هایی، به دولت روحانی نیز فشار وارد می‌کند. ارتباط دادن نایاک به اسرائیل در وضعیتی که عکس‌های تریتا پارسی با مقام‌های مذاکره کننده‌ی ایرانی در لوزان منتشر شده، نمی‌تواند بدون پیش‌زمینه رقابت‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی باشد. در یکی از این عکس‌ها، تریتا پارسی با حسین فریدون، برادر رئیس جمهوری ایران در حال گفتگو است.

شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی تبار، از نهادهای غیردولتی ثبت شده در آمریکا است که برقراری رابطه با ایران از جمله اهداف آن است و از حامیان دست‌یابی توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. این نهاد، از منتقدان سیاست‌های دولت اسرائیل است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates