23.04.2015

بحران یمن:‌ آمریکا نگران حمل سلاح پیشرفته توسط کشتی های ایرانی

بی‌بی‌سی: اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه عصر ابراز نگرانی کرد که چند کشتی باربری ایران که ظاهرا در آب های اطراف یمن هستند حامل سلاح های پیشرفته برای شورشیان حوثی این کشور باشند.

مقام های آمریکایی یک روز پیشتر گفته بودند که کشتی های ایرانی مظنون به حمل سلاح برای شورشیان یمن در شمال دریای عرب لنگر انداخته اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کند کشتی های ایرانی حامل سلاح باشد گفت: “ما مسلما در این مورد نگرانیم. و دلیلی ندارد که کسی به وضعیتی که خیلی بدتر از آنچیزی شده که باید باشد، سلاح پیشرفته تزریق کند.”

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه یک ناو هواپیمابر را به آب های یمن منتقل کرده بود. مقام های آمریکایی که از آنها نام برده نشد به رسانه های این کشور گفتند که هدف از افزایش حضور نظامی در آب های یمن تا حدودی منصرف کردن ایران از ارسال سلاح برای شورشیان حوثی است.

البته مقام های آمریکایی به طور رسمی تاکید کردند که ماموریت این ناوها حفظ امنیت خطوط مهم کشتیرانی منطقه است.

باراک اوباما روز سه شنبه گفت که دولتش صریحا به ایران هشدار داده تا از ارسال تسلیحاتی به یمن که به طور بالقوه بتواند تردد کشتی ها در منطقه را به خطر اندازد بپرهیزد.

مقام های آمریکایی همان زمان به شبکه ان بی سی آمریکا گفتند که گروهی از کشتی های ایرانی در جنوب شرقی مرز یمن با عمان توقف کرده اند و ناوهای جنگی عربستان و مصر در جنوب غربی این کاوران طوری موضع گرفته اند که خلیج عدن و بندر عدن را مسدود می کند.

اشتون کارتر در گفتگوی چهارشنبه با خبرنگاران در جریان سفری به کالیفرنیا گفت که حضور ناوهای آمریکایی در آب های نزدیک یمن “گزینه های” رئیس جمهور را باز می گذارد.

اما او نگفت که آیا خدمه نظامی آمریکا سعی خواهند کرد برای جلوگیری از هرگونه انتقال سلاح به یمن وارد کشتی های ایرانی شوند یا خیر.

او گفت: “به شما نخواهم گفت که ایالات متحده آماده چه اقدامی است. همانطور که رئیس جمهور گفت، ما گزینه هایی داریم.”

حوثی های یمن که حکومت عبد ربه منصور هادی را با کمک نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین ساقط کرده اند از حمایت ایران برخوردارند هرچند ایران ارسال سلاح برای آنها را تکذیب می کند.

عربستان سعودی که حامی دولت آقای هادی است برای یک ماه در چارچوب ائتلافی مشغول عملیات هوایی علیه شورشیان بوده است که اکنون می گوید از شدت آن کاسته.

آقای کارتر از خشونت های یمن ابراز تاسف کرد اما ابراز امیدواری کرد طرف ها به میز مذاکره برگردند.

او گفت:‌ “ما مایلیم شاهد باشیم که طرف ها به راه حل سیاسی بازگردند، و یمن بار دیگر شاهد سطحی معقول از مدیریت دولتی باشد و خشونت ها فروکش کند. لازمه اش این است که همه طرف های درگیر حاضر باشند قدمی به عقب بردارند و گفتگو کنند.”

حوثی‌ها روز چهارشنبه خواهان پایان کامل حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان و از سرگیری مذاکره برای حل بحران شدند. آنها می‌گویند که برای انجام مذاکرات زیر نظر سازمان ملل آماده هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates