24.02.2013

ادعای مخالفان مبنی بر تصرف مرکز هسته‌ای سوریه و تماس با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

ایسنا: مخالفان سوری با ادعای اینکه مرکز هسته‌ای سوریه در شمال این کشور را به تصرف خود درآورده‌اند، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد دادند تا در قبال حمایت از مخالفان، ناظرانی را به این مرکز اعزام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مسعف الصبوح، سخنگوی یکی از گردان‌های نظامی مخالف دولت در سوریه مدعی شد: ارتش آزاد سوریه با همکاری برخی گردان‌های مستقل مخالف دولت توانسته مرکز هسته‌ای “الکبر” سوریه واقع در استان دیرالزور را به طور کامل به تصرف در آورند و هم اکنون کنترل این مرکز به دست مخالفان افتاده است.

وی که خود یکی از نظامیان جدا شده از ارتش سوریه است، گفت: شب شنبه و پس از چندین روز محاصره مرکز هسته‌ای الکبر مخالفان توانستند این مرکز را به تصرف خود درآوردند و هم اکنون هیاتی از مخالفان که متخصص در امور سیاسی و هسته‌ای هستند، کار مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را آغاز کرده‌اند تا در صورت محقق شدن خواست مخالفان این آژانس بتواند گروهی را برای بررسی مرکز به دیرالزور اعزام کند.

وی گفت: شرط ما برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت بازرسی از این مرکز هسته‌ای این است که در عرصه بین‌المللی از مخالفان حمایت کند و اینکه کسانی که به این مرکز وارد می‌شوند برای سوری‌ها شناخته شده باشند.

وی عنوان داشت: این مرکز پس از 35 روز محاصره کامل توسط مخالفان تصرف شد و قبل از ورود مخالفان به این مرکز دو هلی‌کوپتر ارتش سوریه با حمایت از چهار جنگنده نیروی هوایی این کشور کارکنان مرکز را به خارج از آن منتقل کردند.

وی همچنین مدعی شد: نیروهای مخالف دولت سوریه در تصرف این مرکز هسته‌ای چندین موشک پیشرفته از جمله چند موشک اسکاد را نیز به غنیمت گرفتند.

مرکز هسته‌ای الکبر در استان شرقی دیرالزور واقع است و در پنجم سپتامبر 2007 توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شد.

اسرائیل پیش از حمله به این مرکز هسته‌ای با استفاده از چتربازهای خود از خاک آن نمونه‌برداری کرده بود و بعدها مدعی شد که در این مرکز تحقیقات هسته‌ای غیرمجاز صورت گرفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates