25.04.2015

شهردار مسلمان شرق لندن به خاطر تقلب انتخاباتی و استفاده سیاسی از دین برکنار شد

بی‌بی‌سی: لطف الرحمان به بهره‌برداری از عقاید و احساسات دینی برای مقاصد سیاسی متهم شده بود

شهردار مسلمان ناحیه‌ای در شرق لندن به دلیل فساد، تخلف انتخاباتی و بهره‌برداری از عقاید دینی رای‌دهندگان با حکم قضایی از کار برکنار شده است.

دادگاهی در لندن پس از رسیدگی به شکایت چند تن از ساکنان ناحیه تاور هملتس علیه لطف الرحمان، شهردار مسلمان این ناحیه، او را در ارتباط با اتهام تقلب انتخابات، ارعاب و بهره‌برداری از احساسات مذهبی و افترا مجرم شناخته و حکم برکناری او را صادر کرده است. این حکم به اجرا گذاشته شده و یکی از دستیاران شهردار نیز از سمت عضو شورای محلی برکنار شده است.

قرار است انتخابات جدید شهرداری این منطقه به زودی برگزار شود اما دادگاه آقای لطف الرحمان را از شرکت در این انتخابات محروم و به پرداخت فوری دویست و پنجاه هزار پوند به عنوان بخشی از هزینه دادرسی محکوم کرده است. پلیس لندن نیز گفته است که با توجه به حکم دادگاه، امکان پیگرد جنایی لطف الرحمان را در دست بررسی دارد اما هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است.

پرونده شهردار سابق لندن با شکایت چهار تن از ساکنان تاور هملتس در مورد نحوه برگزاری انتخابات شهرداری در سال ۲۰۱۴ میلادی به جریان افتاد که در آن، لطف الرحمان، به عنوان نامزد مستقل، بر جان بیگز از حزب کارگر پیروز شد. شاکیان شهردار با هزینه شخصی این پرونده را به جریان انداختند و اعظم حسین، یکی از آنان گفته است که در صورتی که دادگاه علیه آنان رای می داد، وی ناگزیر بود برای تامین هزینه های این دادرسی مغازه خود را بفروشد.

قاضی دادگاه هنگام صدور رای، لطف الرحمان را فردی بی اعتنا به قوانین، شرور و بی اعتنا به قانون توصیف کرد که برای رسیدن به مقام، از احساسات دینی مردم و نگرانی افراد در مورد اتهام نژاد پرستی و اسلام هراسی به نفع خود بهره برداری کرد. وی گفت که لطف الرحمان با هدف فشار روانی بر مسلمانان تاورز هملت و قرار دادن آنان در محظور دینی، توماری را به امضای شماری از امامان مساجد لندن رسانده بود که در آن، شرکت در انتخابات و رای دادن به نامزد مسلمان وظیفه ای دینی قلمداد شده بود.

به گفته قاضی دادگاه، “از قرن نوزدهم تا کنون، این نخستین بار در بریتانیاست که فردی به دلیل بهره‌برداری سیاسی از دین، محاکمه و محکوم می‌شود.”
پرونده اتهامی علیه لطف الرحمان با شکایت خصوصی به جریان افتاد

دیگر اتهام لطف الرحمان، متهم کردن رقیب انتخاباتی او به نژادپرستی و شهادت دروغ برای اثبات این ادعا بود. لطف الرحمان وکیل حقوقی است و حکم دادگاه در مورد شهادت دروغ ممکن است به سلب پروانه وکالت او منجر شود. پرداخت رشوه از طریق توزیع غیرمنصفانه کمک‌های شهرداری برای جلب حمایت مراکز و تشکیلات اسلامی از دیگر موارد اتهامی علیه لطف الرحمان بود که دادگاه آن را پذیرفت. قاضی دادگاه گفت که برخی از موارد اتهامی علیه شهردار سابق تاور هملتس، از جمله سوء استفاده مالی، قابل پیگیری جنایی است و پلیس می‌تواند در این مورد اقدام کند هر چند توصیه کرد که در این زمینه باید احتمال اعمال نفوذ لطف الرحمان بر تشکیلات پلیس ناحیه مورد توجه قرار گیرد.

شهردار برکنار شده تاور هملتس در اطلاعیه‌ای گفته که برای نظام قضایی بریتانیا احترام کامل قائل است اما حق خود می‌داند در مورد حکم دادگاه، با مشاوران حقوقی خود تبادل نظر کند.

حکم دادگاه علیه شهردار تاور هملتس انتقاداتی را همراه داشته است. از جمله کن لیوینگستون، شهردار سابق لندن، گفته است در این مورد که یک شهردار منتخب مردم، با حکم قضایی برکنار شود، “احساس راحتی” نمی‌کند و معتقد است که این موضوع باید مورد بررسی حقوقی قرار گیرد. وی افزوده است که اگر اقدامی مغایر قوانین صورت گرفته بود، شاید لازم بود پلیس در این زمینه وارد عمل شود.

لطف الرحمان ۵۰ سال دارد، در پاکستان شرقی (بنگلادش کنونی) متولد شده و سپس به بریتانیا مهاجرت کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates