30.04.2015

شبه نظامیان حوثی در حال پیشروی به سمت مرکز شهر عدن هستند

رادیوفردا: شبه نظامیان حوثی یمن در شبانه روز گذشته با تصرف برخی از مناطق شهر عدن در حال پیشروی به سمت مرکز این شهر استراتژیک هستند که در نزدیکی تنگه باب المندب قرار دارد. همزمان جنگنده‌های عربستان سعودی و متحدانش به بمباران مواضع حوثی‌ها ادامه می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از اوضاع بحرانی یمن تاکید کرده که پیشروی حوثی‌ها به سمت شهر عدن که در تصرف نیروهای عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، است موثر بودن بمباران این کشور در یک ماه گذشته توسط عربستان و متحدانش را زیر سوال برده است.

ائتلاف منطقه ای به رهبری ریاض می گوید که به درخواست رییس جمهوری یمن بمباران مواضع حوثی های مورد حمایت ایران را آغاز کرده است تا از پیشروی آنها به سمت جنوب این کشور و بویژه شهر عدن جلوگیری کند.

با این حال گزارش‌ها حاکی از زد و خورد شدید در شهر عدن میان حوثی‌ها و نیروهای وفادار به رییس جمهوری یمن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع محلی می‌گویند که در جریان پیشروی تانک‌ها و تک تیرانداران حوثی به سوی مرکز شهر عدن حداقل ۱۲ نفر کشته شده‌اند و هواپیماهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان برای گروه‌های مسلح مورد حمایت خود در شهر کوهستانی تعز در جنوب کشور که سومین شهر بزرگ یمن است، اسلحه و مهمات ریختند.

شورشیان حوثی در ماه سپتامبر شهر صنعا پایتخت یمن را تصرف کرده و خواستار تشکیل یک حکومت فراگیر شدند. در دو ماه گذشته آنها به سمت نواحی جنوبی کشور پیشروی کرده‌اند. پیروزی‌های حوثی‌ها، عربستان سعودی و متحدان آن کشور را از گسترش نفوذ ایران در این منطقه به شدت نگران کرده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان طی یک ماه گذشته مواضع شورشیان حوثی را هدف حملات خود قرار داده و از گروه‌های مسلحی که با آن‌ها می‌جنگند حمایت کرده است.

روز چهارشنبه محله خور مکسر در شهر عدن که از پایگاه‌های مستحکم گروه‌های مخالف حوثی‌هاست، شاهد درگیری‌های شدیدی بود و تعدادی از ساکنان آن مجبور شدند از این محله بگریزند.

یکی از ساکنان این محله به خبرگزاری‌ها گفت: «جامعه جهانی، ائتلاف و سازمان ملل متحد باید دخالت کنند چون پس از گلوله باران‌های شدید اینجا به محل وقوع یک فاجعه بدل شده است».

در شهر تعز در ۲۰۰ کیلومتری شمال عدن، هواپیماهای ائتلاف منطقه به رهبری عربستان برای قبایل مسلح و گروه‌های اسلامگرایی که با حوثی‌ها می‌جنگند اسلحه و مهمات ریختند.

اوایل ماه آوریل گفت‌وگو بین حوثی‌ها و عبد ربه منصورهادی رییس جمهوری یمن که در شهر عدن مستقر شده بود به شکست انجامید و با پیشروی حوثی‌ها او از عدن به عربستان سعودی گریخت.

از آن زمان پیشروی حوثی‌ها در جنوب ادامه داشته و بر اثر تداوم نبرد بین آنها و واحدهای ارتشی وفادار به رییس جمهوری، قبایل مسلح و پیکارجویان القاعده، آشوب و بحران بر یمن حاکم شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates