30.04.2015

ظریف:‌ یک مامور سعی کرده بود از رضاییان بهره برداری کند

بی‌بی‌سی: جیسون رضاییان همراه همسرش بازداشت شد و هنوز در بازداشت به سر می‌برد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در جریان سخنانی در دانشگاه نیویورک تلویحا گفته است که خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که با اتهامات امنیتی روبروست ممکن است مورد بهره برداری یک مامور اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته باشد.

اتهامات جیسون رضائیان که به عنوان مسئول دفتر روزنامه واشنگتن‌پست در ایران کار می‎‌کرد، اوایل هفته پیش پس از حدود ۹ ماه بازداشت مشخص شد.

همکاری با دولت‌های متخاصم و تبلیغ علیه نظام اتهامات او عنوان شد اما جزئیات دیگری داده نشد.

آقای ظریف که برای شرکت در نشست پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای به نیویورک رفته و پیشتر با جان کری وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد، روز چهارشنبه در بحثی در مرکز همکاری های بین المللی دانشگاه نیویورک شرکت کرد.

او گفت:‌ “متاسفانه دوست شما و دوست من، جیسون، به یک جرم خیلی جدی متهم شده. و من امیدوارم که تبرئه شود. اما او باید در دادگاه با اتهاماتش روبرو شود. او شهروند ایران است. باعث تاسف است که یک عامل پایین رتبه سعی کرده از او بهره برداری کند.”

آقای ظریف گفت که “واقعیت این است که بعضی افراد که از نیازهای دیگران برای تلاش برای گرفتن یک ویزا برای سفر به آمریکا برای خود یا برای همسران خود بهره برداری می کنند، درخواست هایی مطرح می کنند که غیرقانونی یا خطرناک است و به حرفه ای بودن یک خبرنگار صدمه می زند.”

او توضیح بیشتری نداد اما یگانه صالحی همسر جیسون رضاییان ساکن ایران است و به نظر می رسد سخنان آقای ظریف اشاره ای به تلاش برای گرفتن ویزا برای او بوده باشد.

روزنامه واشنگتن پست به اظهارات آقای ظریف واکنشی نشان نداده است.

جیسون رضاییان و یگانه صالحی روز ۲۲ ژوئیه گذشته دستگیر شدند اما خانم صالحی در ماه اکتبر پس از دو ماه و نیم بازداشت آزاد شد.

آمریکا اتهامات جیسون رضاییان، ۳۹ ساله، که بزرگ شده آمریکاست را پوچ و بی‌معنی خوانده و علی رضائیان، برادر جیسون، گفته که هیچ مدرکی برای اثبات اتهامات وارد شده به برادرش وجود ندارد.

آقای رضائیان تابعیت دوگانه آمریکایی-ایرانی دارد.

سردبیر واشنگتن پست پس از اعلام اتهامات آقای رضاییان گفته بود اتهامات علیه جیسون رضاییان “به زودی در دادگاه افکار عمومی و همچنین در یک محاکمه قضایی مطرح خواهد شد هر چند این محاکمه در یک دادگاه انقلاب و در برابر قاضی‌ای انجام می‌شود که بی انصافی او باعث شده اتحادیه اروپا او را به دلیل نقض حقوق بشر مشمول تحریم قرار دهد.”

او به ابوالقاسم صلواتی اشاره داشت که به جیسون رضاییان اجازه نداده وکیل مورد نظر خود را انتخاب کند و وکلای انتخابی او را رد کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates