30.04.2015

اگر ملاهای ایران مامین کننده منافع غرب نیستند پس کیست! سفارش ۶.۳ میلیارد یورویی قطر برای خرید هواپیماهای جنگنده و موشک از فرانسه

رادیوفرانسه: قطر سفارش خرید ۲۴ هواپیمای جنگنده رافال و موشک‌های ام‌بی‌دی‌ای را به فرانسه ارائه کرد. کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد که قرارداد این سفارش روز چهارم ماه مه، در دوحه با حضور فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه، امضا خواهد شد.

بنا بر گزارش وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که ارزش قرارداد این سفارش جمعا حدود ۶.۳ میلیارد یورو است.

همچنین بنا بر اطلاع دو منبع آگاه، این سفارش همچنین شامل خرید ۱۲ هواپیمای جنگی دیگر از شرکت فرانسوی “داسو اویاسیون” نیز می‌شود.

سفارش قطر برای خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه، سومین سفارش خرید این نوع هواپیما از ابتدای سال جاری میلادی است.

چند هفته پیش، دولت هند در سفر نخست وزیرش به پاریس، سفارش خرید ۳۶ رافال را به فرانسه ارائه کرد و دو ماه پس از آن نیز مصر ۲۴ فروند جنگنده چند منظوره رافال را از فرانسه خواسته بود.

هواپیمای جنگنده رافال که ساخت آن در فرانسه در سال ۱۹۸۸ آغاز شد، یکی از پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگی جهان به شمار می‌رود که فرانسه علاوه بر در اختیار داشتن ۳۲۰ نوع از این هواپیما در نیروی هوایی ارتش خود، صادرات آن را از سال ۱۹۹۴ آغاز کرد.

رافال در تاریخ خود، در چند جنگ مهم بین‌المللی شرکت کرده که مأموریت در افغانستان در سال ۲۰۰۷ اولین این جنگ‌هاست.

همچنین رافال در سال ۲۰۱۱ در جنگ لیبی به پرواز درآمد و پس از آن در عملیات «سروال» در مالی علیه جنگجویان اسلامگرا به کار گرفته شد.

اکنون نیز این جنگنده فرانسوی در کنار نیروهای ائتلاف در حال جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates