02.05.2015

معاون اول رییس جمهوری آمریکا: اگر لازم باشد به ایران حمله می‌کنیم

رادیوفردا: جو بايدن، معاون اول ریيس جمهوری آمريکا، با تاکيد بر حمايت ايالات متحده از اسرائيل، گفته که حمله به ايران «ريسکی است که هنوز امکان دارد انجام آن را بپذيريم» و افزوده است که چنین اتفاقی «اگر لازم باشد رخ می‌دهد».

به گزارش سايت پوليتيکو، آقای بايدن روز پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت در موسسه «واشینگتن برای سياست خاور نزديک»، در عين حال که از مذاکرات هسته‌ای با ايران دفاع کرده، بر تعهد ايالات متحده آمريکا در پشتيبانی از اسرائيل تاکيد کرده است.

پرس تی‌وی، شبکه ماهواره‌ای انگليسی زبان جمهوری اسلامی، نيز با نشر اين سخنان آقای بايدن، به نقل از او افزوده است: «ما همچنان که توافق هسته‌ای با ايران را دنبال می‌کنيم، بر عمق روابط خود با اسرائيل و ديگر متحدان خود در منطقه نيز می افزاييم».

معاون اول ریيس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است: «حمله به ايران امری ساده، حداقلی يا قابل پيش‌بينی‌ نيست {اما} اين اتفاق اگر لازم باشد رخ می‌دهد. اين ريسکی است که هنوز امکان دارد انجام آن را بپذيريم تا جلوی دستيابی ايران به بمب {اتمی} را بگيرد».

​​توییت معاون اول رییس جمهوری آمریکا: «صریح باشیم؛ هیچ رییس جمهوری بیشتر از باراک اوباما برای امنیت اسرائیل کار نکرده است. این تغییر نخواهد کرد».

مقام‌های دولت باراک اوباما، اگرچه همواره تاکيد کرده‌اند که از ديپلماسی با جمهوری اسلامی برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ايران استقبال می‌کنند اما حمله نظامی به تاسيسات اتمی ايران را به عنوان آخرين راهکار در صورت شکست ديپلماسی در نظر دارند.

اسرائيل به شدت با تفاهم اوليه در لوزان سوييس و روند فعلی گفت‌وگوهای هسته‌ای مخالف است و می‌گويد که توافق نهايی بر مبنای روند کنونی، مسير دستيابی ايران به بمب هسته‌ای را هموار می‌کند.

دولت اوباما اين انتقاد را رد می‌کند.

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائيل نيز در گزارشی از سخنرانی جو بايدن، جزئيات بيشتری از سخنان معاون اول ریيس جمهوری آمريکا منتشر کرده است.

به نوشته اين روزنامه، آقای بايدن با رد شروط علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره توافق احتمالی هسته‌ای،گفته که در چنين توافقی، ايران بايد بازرسی از تاسيسات نظامی‌اش را بپذيرد و قبول کند که تعدیل در تحريم‌ها مرحله‌ای و به مرور زمان خواهد بود.

نمايندگان ايران و گروه ۱+۵ هم‌اکنون مشغول نگارش متن توافق جامع و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی هستند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates