25.02.2013

یک فرمانده سپاه: فرونشاندن هواپیماهای بدون سرنشین مطالبه آیت‌الله خامنه‌ای بود

بی‌بی‌سی: مقام های ایرانی به مناسبت های مختلف هواپیماهای بدون سرنشینی را که می گویند در اختیار گرفتند، در تلویزیون دولتی نمایش می‌دهند

سرتیپ امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته است که “بر زمین نشاندن پهپادها مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب بود.”

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، آقای حاجی زاده گفته است که “در گزارش‌هایی که خدمت مقام معظم رهبری می‌بردیم مطالبه جدی ایشان موضوع پهپادها بود و ایشان تأکید داشتند که پهپادها دیده نمی‌شود ولی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند که در همین راستا زدن آنها و نشاندن آنها جزو مطالبات جدی مقام معظم رهبری از فرماندهان بود.”

سرتیپ حاجی زاده در مهرماه سال ۱۳۸۸ به پیشنهاد فرمانده سپاه، از سوی آیت الله علی خامنه ای که فرمانده کل نیروهای مسلح ایران است، به سمت فرماندهی نیروی هوافضای سپاه منصوب شد.

آقای حاجی‌زاده در اظهاراتش درباره فرونشاندن هواپیماهای بدون سرنشین خارجی توسط ایران، به در اختیار گرفتن دو نوع هواپیمای بدون سرنشین اشاره کرده و گفته “در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ متوجه شدیم آمریکا پهپادهای جدیدی را وارد منطقه کرده و ما اطلاعات زیادی از آنها نداشتیم. ما پریدیتورها را می‌شناختیم اما راجع‌به آرکیو ۱۷۰ تنها دو صفحه اطلاعات در اینترنت موجود بود.”

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته که “درهر صورت ما توانستیم پی ببریم که این پهپادها در پایگاه قندهار نگهداری می‌شوند و حتی محل آشیانه آنها را شناسایی کردیم. زمانی که آرکیو ۱۷۰ وارد کشورمان شد در بردسکن آن را تحت کنترل خودمان درآوردیم و در شمال طبس به زمین نشاندیم.”

مقام های آمریکایی در آن هنگام این موضوع را تایید کردند و باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، خواستار پس فرستادن آن شد.

مقام های ایرانی به مناسبت های متعدد از جمله در سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ این هواپیما را در تلویزیون نمایش دادند و اعلام کرده اند که ایران به فن آوری ساخت این هواپیماها دست یافته است.

اوایل پاییز سال جاری و در پی انتشار خبر انهدام یک هواپیمای بدون سرنشین بر فراز اسرائیل، حزب الله لبنان خبر داد که یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران به نام ایوب، از طرف حزب‎الله لبنان برای تجسس وارد خاک اسرائیل شده بود.

امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته “اسرائیلی‌ها باورشان نمی‌شد که ایران توانایی تولید فناوری این پهپاد را داشته باشد. آنها می‌گفتند تنها آلمانی‌ها به این فناوری دسترسی دارند.”

آقای حاجی زاده گفته “آنها اعلام کردند که این پهپاد ۶۰ الی ۷۰ کیلومتر وارد فضای رژیم صهیونیستی شده اما این پهپاد ۴۰۰ کیلومتر در فضای رژیم صهیونیستی پرواز کرد… فناوری این پهپاد به گونه‌ای بود که می‌توانست بدون اینکه صهیونیست‌ها متوجه شوند برود و عملیات خود را انجام دهد و برگردد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates