13.05.2015

‘هندوانه صفوی’؛ جنگ هندوانه با ایران نمادی از تشدید تنش فرقه‌ای در منطقه

بی‌بی‌سی: رئیس جمهور فرانسه مهمان نشست سران کشورهای خلیج فارس؛ ناخرسندی از سیاست ها میان ایران و برخی از کشورهای عربی منطقه در ماه های اخیر تشدید شده است

مناقشه‌ای که بر سر آلوده بودن هندوانه صادراتی ایران به امارات متحده عربی در گرفته عمق درگیری فرقه‌ای بین ایران و همسایگان سنی‌اش را در خلیج فارس نشان می‌دهد.

پس از آنکه رسانه‌های امارات متحده از نگرانی مردم درباره “سوراخ‌های مرموز” در هندوانه‌های ایران خبر دادند، این کشور شش محموله هندوانه صادراتی ایران، را پس فرستاد. ایران صادرکننده اصلی این محصول به همسایگان جنوبی‌اش است.

وقتی ضاحی خلفان تمیم، رئیس پلیس دوبی در توئیتر هندوانه‌های ایران را “فاجعه‌ سلامتی” خواند این موضوع در شبکه‌های اجتماعی عرب زبان داغ شد و این توئیت ۱۴۰۰ بار بازنشر شد.

سفارت ایران در امارات آلوده بودن هندوانه‌های ایران را تکذیب کرد و وزارت محیط زیست امارات هم در بیانیه‌ای سالم بودن این هندوانه‌ها را تایید کرد.

اما پوشش این خبر در رسانه‌های ایران و در شبکه‌های اجتماعی عرب زبان حاکی از تشدید لحن فرقه گرایانه بوده است.
وحشت از ‘هندوانه شیعی’

در شبکه‌های اجتماعی عرب زبان ویدیوهایی منتشر و همرسان می‌شود که سوراخ‌هایی را در هندوانه‌های صادراتی ایران نشان می‌دهند.

در یکی از این ویدیوها که “یک شهروند نگران” در یوتیوب منتشر کرده، گفته می‌شود که هندوانه‌ها سوراخ شده و از راه آنها “سم داخل هندوانه تزریق شده است.”

وقتی ضاحی خلفان تمیم، رئیس پلیس دوبی در توئیتر هندوانه‌های ایران را “فاجعه‌ سلامتی” خواند این موضوع در شبکه‌های اجتماعی عرب زبان داغ شد و این توئیت ۱۴۰۰ بار بازنشر شد.

آقای تمیم که به داشتن مواضع ضد ایرانی شهرت دارد، برای ۹۶۱ هزار نفری که او را در توئیتر دنبال می‌کنند چنین نوشت: “پس از پدیده هندوانه‌های ایران در خلیج [فارس] حرف من را باور کنید که می‌گویم میوه‌های وارداتی از ایران فاجعه سلامتی هستند.”

او در توئیت دیگری نوشت: “هندوانه‌های ایران تنها محصولات فاسد ایران نیستند، راکتورهای اتمی، اقتصاد، کشاورزی و چیزهای دیگر هم هست.”

با سرایت نگرانی از هندوانه‌های ایران به عربستان سعودی و کویت، تئوری‌های توطئه شروع به شکل گرفتن کردند، نگرانی از “هندوانه‌های صفوی” سمی شدت گرفت و گفته شد غذاهای ایرانی با “جادوی سیاه” تهیه می‌شوند.

سلسله صفوی که در قرن شانزدهم میلادی در ایران حکومت می‌کرد، مذهب شیعه را مذهب رسمی (حکومتی) قرار داد و برخی از سنی‌ها و اعراب، ایران را متهم می‌کنند که صفویان را الگو قرار داده و درصدد استقرار دوباره امپراتوری پارسی/ایرانی-شیعی است.

رسانه‌های ایران علت انتشار اخبار آلوده بودن هندوانه‌های ایران را “ایران‌ستیزی” و رقابت‌های تجاری دانسته‌اند. خبرگزاری رسمی ایران شانزدهم اردیبهشت (۶ مه) خبر داد که سفارت ایران در ابوظبی این گزارش‌ها را “نادرست” و “تلاشی برای در اختیار گرفتن بازار محصولات کشاورزی مرغوب ایران” خوانده است.

برخی نیز البته به این اشاره کرده‌اند که جنجال بر سر هندوانه چقدر بی‌معناست. کارل شارو، طنزپرداز ساکن لندن که ۶۷۸۰۰ نفر در توئیتر او را دنبال می‌کنند، به طعنه نوشت: “در خلیج [فارس] به تازگی درباره هندوانه‌های ایران هشدار داده‌اند، شوخی نمی‌کنم. به علاوه، مراقب نفوذ میوه‌های شیعی باشید، من که سرخورده شده‌ام.”

روزنامه البیان امارات خبر داده که سازمان نظارت بر مواد غذایی ابوظبی (ADFCA) دستور جمع‌آوری هندوانه‌های ایران را از بازارهای ابوظبی داده است.

با این حال وزارت محیط‌زیست امارات دهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)، بیانیه‌ای منتشر و هندوانه‌ها را سالم اعلام کرد.

این وزراتخانه گفت که سوراخ‌ها کار سوسک‌ها است، اما ردی از این حشرات در داخل هندوانه‌ها وجود ندارد.
‘تلافی شکست’ در یمن

رسانه‌های ایران علت انتشار اخبار آلوده بودن هندوانه‌های ایران را “ایران‌ستیزی” و رقابت‌های تجاری دانسته‌اند.

خبرگزاری رسمی ایران شانزدهم اردیبهشت (۶ مه) خبر داد که سفارت ایران در ابوظبی این گزارش‌ها را “نادرست” و “تلاشی برای در اختیار گرفتن بازار محصولات کشاورزی مرغوب ایران” خوانده است.

الجزیره و العربیه تلافی شکست در یمن را بر سر هندوانه ایرانی درآوردند
خبرگزاری فارس

حسین ایزدی نجف آبادی، معاون سازمان حفظ نباتات ایران پانزدهم اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفت: “ممکن است لجبازی سیاسی یا رقابت تجاری علت این امر بوده باشد.”

او برگشت خوردن شش محموله هندوانه ایران را فاقد “هیچ دلیل موجهی” خواند و گفت: “ماموران قرنطینه ما هنگام برگشت این هندوانه‌ها را شکافته‌اند و سوراخ‌هایی که در تعداد محدودی از این هندوانه‌ها وجود داشته، ناشی از خسارت اولیه آفت سرخرطومی جالیز است.”

او تاکید کرد که هندوانه‌های ایران سالم هستند و ایران “از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری خواهد کرد.”

خبرگزاری محافظه‌کار فارس هم نوشت: “همزمان با نمایان شدن نشانه‌های شکست ائتلاف شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس در نبرد با مردم یمن، رسانه‌های وابسته به شاهزاده‌های سعودی، قطری و اماراتی در فاز جدید تبلیغات ایران هراسانه خود، هندوانه‌های وارداتی از ایران را هدف قرار داده‌اند.”

این خبرگزاری دوازدهم اردیبهشت (دوم مه) چنین تیتر زد: “الجزیره و العربیه تلافی شکست در یمن را بر سر هندوانه ایرانی درآوردند.”

رسانه‌های دیگر در ایران هم به افراط در صادرات هندوانه اعتراض کردند چرا که این محصول نیاز به آب زیاد دارد در حالیکه ایران خود با مشکل کم آبی روبرو است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates