17.05.2015

ظریف: اگر حمایت ما نبود الان داعش بر دمشق حکومت می‌کرد

بی‌بی‌سی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با مجله آلمانی اشپیگل حمایت ایران از سوریه را برای دولت این کشور حیاتی خوانده و درباره تنش با عربستان هم گفته است که دولت ایران در برابر “اظهارات توهین‌آمیز علنی و خصوصی” سعودی‌ها خویشتنداری کرده است.

آقای ظریف در این مصاحبه گفت که ایران از دولت قانونی سوریه حمایت می‌کند و اگر این حمایت نبود “اکنون داعش در دمشق حکومت می‌کرد”.

او هدف ایران را یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه عنوان کرد و از کسانی که برای “پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه پیش‌شرط تعیین می‌کنند” انتقاد کرد.

به نظر می‌آید که اشاره آقای ظریف به شرط کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت باشد که از سوی بعضی دولت‌های عربی و غربی و برخی مخالفان سوری برای آغاز مذاکرات صلح مطرح شده است.
توهم تغییر رژیم در ایران

وزیر امور خارجه ایران همچنین همکاری با آمریکا در نبرد با شبه نظامیان موسوم به دولت اسلامی (داعش) را رد کرد و گفت ایران شاهد “آمادگی جدی” آمریکایی‌ها برای برخورد با داعش نیست.

او گفت در مذاکرات هسته‌ای هم درباره “جدیت و صداقت” مذاکره‌کنندگان غربی به ویژه آمریکا نگران است و افزود “سطح بی‌اعتمادی بسیار گسترده و دوجانبه است”.

او توافق هسته‌ای را محکی خواند که نشان خواهد داد آمریکایی‌ها تا چه حد آماده‌اند “توهم تغییر رژیم در ایران و خصومت و ستیزه‌جویی علیه مردم و انقلاب ایران” را کنار بگذارند.

حدود یک ماه و نیم دیگر (آخر ماه ژوئن) مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران به پایان می‌رسد. دو طرف در حال مذاکره برای تهیه پیش‌نویس توافق نهایی هستند و آن طور که آقای ظریف گفته این مرحله به سختی پیش می‌رود.
عربستان، ‘رگباری از اظهارات توهین‌آمیز’
وزیر خارجه ایران از حملات عربستان به یمن و کشته شدن غیرنظامیان انتقاد کرده کرده است

خبرنگار اشپیگل در این مصاحبه از آقای ظریف درباره رابطه با عربستان و وعده حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای بهبود روابط با عربستان بعد از به قدرت رسیدنش سوال کرده است.

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفته است که ایران “رگباری از اظهارات توهین‌آمیز” از طرف سعودی‌ها دریافت کرده که از پاسخ دادن به آن خودداری کرده است.

او گفت این اظهارات به صورت علنی و خصوصی مطرح شده اما دولت ایران “خویشتنداری قابل توجهی از خود نشان داده تا به این اظهارات و اقدامات واکنش نشان ندهد”.

در پی افزایش تنش میان دو کشور بر سر بحران یمن و مسائل دیگر، رهبر ایران هم با لحنی تند عربستان را به “جنایت و نسل‌کشی” متهم کرد و مقام‌های ایران از “سقوط آل سعود” سخن گفتند.

هر چند آقای ظریف در اوج تنش‌ها با عربستان انتصاب وزیر خارجه جدید این کشور را تبریک گفت که این اقدام انتقادهایی را در داخل ایران به همراه داشت.
‘پروپاگاندای سیاسی’

در پایان مصاحبه، از آقای ظریف درباره واکنش‌های انتقادی به اظهارت اخیرش سوال شده که گفته بود “در ایران کسی را به دلیل عقیده‌اش زندانی نمی‌کنند.”

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال از این که سخنانش “خارج از موضوع و بد برداشت شده” ابراز تاسف کرده است.

او در دفاع از وضعیت حقوق بشر در ایران از احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران انتقاد کرده و او را به درگیر شدن در “پروپاگاندای سیاسی علیه دولت به جای در نظر گرفتن واقعیت‌ها” متهم کرده است.

هر چند آقای ظریف اذعان کرده است که سابقه حقوق بشری ایران “بی‌نقص” نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates