20.05.2015

ایران ، فصل نوینی از حساسیت مردم به پاکسازی محیط زیست را تجربه می کند

رادیوفرانسه: محمد درویش با اطمینان ، از یک مرحله نوین در عرصه محیط زیست در کشور خبر می دهد. او می گوید که در یکی دو سال اخیر موج پر اهمیتی از حساسیت‌های مردمی نسبت به آلودگی‌های زیست محیطی آغاز به حرکت کرده است که قابل انکار نیست.

امسال بمناسبت روز “زمین پاک”، عملیات وسیع و متنوعی در مناطق مختلف کشور، با حضور وسیع مردم و فعالان جامعه مدنی انجام گرفت که هدف آنها پاکسازی طبیعت از زباله بود. این عملیات که از روز دوم اردیبهشت آغاز شده است هنوز هم ادامه دارد و گزارش ها از شرکت کمابیش فعال مردم در این اقدامات خبر می دهند.

درهمین چند روز گذشته بیش از هزار نفر از مردم و نیز حدود 90 تشکل مردم‌نهاد زیست محیطی از نقاط مختلف کشور به سوی رودخانه سیروان- در حد فاصل دو استان کرمانشاه و کردستان، روانه شدند تا در عملیات پاکسازی رودخانه سیروان” و نیز چشمه بل شرکت کنند”.
در کمتر از دو هفته گذشته عملیات مشابهی در سیستان و بلوچستان، خوزستان، تهران، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، آذربایجان، اصفهان و … انجام گرفته است.

در تهران برای پاکسازی “جاجرود” از زباله‌ها، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و نیز غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس اسلامی نیز حضور داشتند و در یاسوج دانشجویان و استادان دانشگاه پزشکی یاسوج به جمع‌آوری زباله از پارک جنگلی پرداختند.

در گفتگوئی با محمد درویش، مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست، از وی درباره پدیده جدید حضور فعال مردم در فعالیت‌های زیست محیطی در کشور پرسیده ایم؟
گفتگو با محمد درویش، مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست

محمد درویش با اطمینان از یک مرحله نوین در عرصه محیط زیست در کشور خبر می دهد. او می گوید که در یکی دو سال اخیر موج پراهمیتی از حساسیت های مردمی نسبت به آلودگی‌های زیست محیطی آغاز به حرکت کرده است که قابل انکار نیست.
او در تأیید ادعای خود از رشد 40 درصدی تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی، تنها در یک سال گذشته خبر می‌دهد.
او می گوید «ما این موج حساسیت مردم را تعبیر به بیداری محیط زیستی می کنیم».

بروایت درویش هم اکنون یکی از فعال ترین “ان جی او”های ایران “رفتگران طبیعت” هستند که در هر31 استان کشور فعالیت دارند.

مدیر کل مشارکت‌های مردمی در سازمان محیط زیست به جلوه های تحرک مردم اشاره می کند و می گوید اعتراضات محیط زیستی کم کم در حال شکل گرفتن است. اخیراً بیش از 5 هزار نفر در اعتراض به ماجرای سگ کشی در شیراز مقابل سازمان محیط زیست تجمع کردند.
بدنبال ماجرای شیراز اعتراض به کشتار پلنگ‌ها آغاز شد. همچنین باید از تحرک موج بزرگ دیگری خبر داد که “زمین گذاشتن اسلحه توسط شکارچیان” نام گرفته است و از آن به “سونامی تفنگ‌ کشان” تعبیر می شود.

بعقیده آقای درویش همه این حساسیت ها نشان دهنده این است که واقعاً ما فصل نوینی از توجه مردم به محیط زیست را شاهد هستیم. او می گوید خود این توجه مردم سبب شده است که توجه دولتمردان، مدیران و رهبران جامعه به محیط زیست بیش از گذشته نمود پیدا کند.

در پاسخ به چرائی بالا رفتن حساسیت مردم نسبت به محیط زیست، محمد درویش ابتدا به وضعیت نگران کننده محیط زیست در کشور اشاره می کند که دارد روی زندگی مردم اثر مستقیم می گذارد.
او می گوید هم اکنون که ما با هم صحبت می کنیم، تمام تالاب های مرکزی کشور خشک شده و از بین رفته اند.
عمق متوسط “انزلی” از 14 متر به یک متر کاهش یافته است. 18 میلیون درخت بلوط در “زاگرس” خشک شده اند و 25 استان کشور در گیر پدیده ریزگردها هستند.

درویش البته افزایش چشمگیر فعالیت‌های رسانه ای در عرصه محیط زیست را نیز در گسترش آگاهی‌های زیست محیطی مردم مؤثر می داند. او می گوید شاید برای اولین بار است که سازمان های محیط زیستی صاحب شبکه های استانی شده اند و نرخ مشارکت اجتماعی بشدت افزایش پیدا کرده است. در واقع همه این عوامل به بیداری محیط زیستی انجامیده اند.

بعقیده محمد درویش اگر مقررات دست و پا گیری که هنوز وجود دارند و روند ثبت “ان جی او”ها را دشوار می کنند کاهش بیشتری بیابد، اگر فضای باز بیشتر از پیش حاکم شود، اگر رکن چهارم دموکراسی یا مطبوعات بتوانند به وظایف خود آگاهانه عمل کنند و اگر مردم هم بتوانند نمایندگان واقعی خودشان را در صحن بهارستان، در شوراها و در ساختمان پاستور انتخاب کنند، آن وقت ما شاهد این خواهیم بود که کشور ایران بعنوان یک کشور نمونه در منطقه، بعنوان سردمدار حفاظت از پایداری اکولوژیکی مطرح شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates