30.05.2015

روحانی خواستار برگزاری ‘آزاد’ و ‘قانونی’ انتخابات مجلس و خبرگان شد

بی‌بی‌سی: روحانی: کاری کنید که انتخاباتی شفاف برگزار شود و حتی اگر خرج هم داشته باشد می ارزد که ما خرجش را تحمل کنیم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار برگزاری شفاف و قانونی انتخابات شده است. قرار است دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان هفتم اسفند سال جاری برگزار شود.

آقای روحانی امروز نهم خرداد (۳۰ مه) در یک سخنرانی در میان مدیران وزارت کشور، استانداران و فرمانداران در تهران گفت که “انتخابات بدون رقابت امکان پذیر نیست” و “انتخابات غیرآزاد معنی ندارد و انتخابات نیست، اگر انتخابات شد یعنی آزاد است، اگر انتخابات به معنی واقعی کلمه بود یعنی در آن رقابت است.”

مبادا در شهرستانی به گوش برسد که یک وقت دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار، فرماندار و دفتر امام جمعه طرفدار این یا آن هستند که این یعنی سم برای انتخابات
حسن روحانی

رئیس جمهور ایران گفته “مبادا در شهرستانی به گوش برسد که یک وقت دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار، فرماندار و دفتر امام جمعه طرفدار این یا آن هستند که این یعنی سم برای انتخابات.”

آقای روحانی گفته “معیار صلاحیت و عدم صلاحیت در چارچوب قانون و برمبانی مراجع قانونی است، نه چیز دیگر و در انتخابات به هیچ وجه نمی توانیم به شایعات و اتهامات توجه کنیم.”

مطابق قوانین ایران، شورای نگهبان مسئول تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و همچنین نظارت بر اجرای انتخابات است.

منتقدان می گویند شورای نگهبان در سال های گذشته رد صلاحیت هایی بر اساس انگیزه های سیاسی داشته است. برخی از رد صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان در مواردی حاوی اتهاماتی به داوطلبان نامزدی در انتخابات بوده است.

به گفته رئیس جمهور ایران “اتهامات باید در یک دادگاه صالحه بحث شود و متهم و وکیلش از خود دفاع کنند، سپس رای داده شود به همین دلیل ما قاضی نیستیم و صلاحیت سنج هم همراه نداریم که بخواهیم صلاحیت سنجی کنیم.”

وزارت کشور ایران که آقای روحانی امروز برای مدیران و مقام های ارشد آن سخنرانی کرده مسئول برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است.

رئیس جمهور ایران درباره شکل شیوه رای گیری هم اظهار نظر کرده و گفته “صندوق رای نیز باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور ببینند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد و صندوقی باشد که من ببینم که رای ام درون صندوق افتاد و دیگری نیز رای خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رای می دهم، ببینم که صندوق خالی است.”

او گفته “حتی اگر می شود دوربین نصب کرد و در کنار آن یک صفحه نمایش نیز گذاشت تا حتی زمان شمارش رای نیز بصورت شفاف باشد و همه نظاره گر شمارش آرا باشند.”

رئیس جمهور ایران گفته “کاری کنید که انتخاباتی شفاف برگزار شود و حتی اگر خرج هم داشته باشد می ارزد که ما خرجش را تحمل کنیم.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates