01.06.2015

شهروندان آمریکا در اسارت شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی

دویچه‌وله: روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” گزارش داد که شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌چند شهروندان آمریکایی را در زندان‌های خود اسیر کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا با تایید این خبر حاضر نشد اطلاعات بیشتری در این رابطه منتشر کند.

روزنامه آمریکایی “واشنگتن پست” در گزارشی نوشته است که که چهار شهر وند آمریکایی در زندان‌های شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌در نزدیکی صنعا، پایتخت یمن،، پایتخت این کشور به سر می‌برند.

گفته می‌شود که سه نفر از این شهروندان آمریکایی در امر تجارت فعالیت می‌کرده‌اند و نفر چهارم تابعیت مضاعف آمریکایی و یمنی داشته است. “واشنگتن پست” همچنین نوشته است که دولت آمریکا تا کنون موفق به آزادی این شهروندان از زندان‌های یمن نشده، زیرا این کشور با شورشیان شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌ارتباطی ندارد.

نماینده وزارت امور خارجه آمریکا با تایید این خبر اعلام کرد که این وارت‌خانه همه سعی خود را برای آزادی شهروندان آمریکایی از زندان شبه‌نظامیان حوثی به کار برده است. نماینده وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که به خاطر حفظ حریم خصوصی این شهروندان حاضر نیست اطلاعات بیشتری در این رابطه منتشر کند.

گفت‌وگوهای عمان

همزمان با این خبر یکی از نمایندگان دولت یمن که به خاطر درگیری‌های موجود در این کشور در ریاض، پایتخت عربستان سعودی اقامت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رویترز اعلام کرد که گفت‌وگوهایی میان شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌و مقامات آمریکا در سلطان‌نشین عمان آغاز شده است.

گفته می‌شود هدف این گفت‌وگوها یافتن راهکاری برای پایان درگیری‌های خونین در یمن است. این نماینده دولت یمن در ادامه گفت: به ما اطلاع داده‌اند که این دیدار‌ و گفت‌وگو به خواست دولت آمریکا آغاز شده است.»

هنوز شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌و دولت آمریکا این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. در صورتی که این خبر صحت داشته باشد، نخستین ارتباط مستقیم میان دولت آمریکا و شورشیان حوثی یمن‌برقرار شده است.

آمریکا مهم‌ترین متحد عربستان سعودی در مبارزه علیه شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌است. عربستان در ماه مارس سال جاری ائتلافی از چندین کشور برای مبارزه با شبه‌نظامیان حوثی تشکیل داد.

دولت آمریکا نیز وظیفه کمک‌های نظامی و تکنیکی به نیروهای ائتلاف را به عهده گرفته است. عمان اما به رغم عضویت در شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس (GCC)، در ائتلاف علیه دولت یمن نیست.

بمب‌های خوشه‌ای عربستان در یمن

سازمان‌های حقوق بشری انتقاد کرده‌اند که در یمن بمب‌های خوشه‌ای که در سراسر جهان ممنوع اعلام شده‌اند، به کار رفته‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای نسبت به استفاده این بمب‌ها در شمال یمن اعتراض کرده است.

این سازمان حقوق بشری اعلام کرده که در شمال یمن، که مرکز فعالیت‌های شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی است، آثار استفاده از بمب‌های خوشه‌ای دیده شده است. دیده‌بان حقوق بشر از بعضی مجروحان کودک نیز در میان آسیب‌دیدگان این بمب‌های خبر داه است.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که اعضای این سازمان خود در شمال یمن دیده‌اند که بمب‌های خوشه‌ای از هواپیماها به زمین پرتاب شده‌اند و چون تنها ائتلاف کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی بمباران مواضع شبه‌نظامیان حوثی را به عهده دارند، مشخص می‌شود که آنها مسئولیت استفاده از این بمب‌ها را به عهده دارند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه از عربستان سعودی خواسته است که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را پایان دهد، زیرا این بمب‌ها می‌توانند در صورت منفجر نشدن مدت‌ها انفجارپذیر باقی بمانند و خطری دائمی باشند بخصوص برای کودکان.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates