02.06.2015

پایان مذاکرات “حساس” در ژنو؛ توافق کشورهای گروه ١+۵ بر سر شیوه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران

رادیوفرانسه: تازه ترين دور مذاكرات ميان محمد جواد ظريف و جان كری، وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي و ايالات متحده آمريكا، به منظور بررسي و رفع موانع بر سر نگارش متن توافق نهائي اتمي، شامگاه شنبه ٣٠ مه / ٩ خرداد، در ژنو به پايان رسيد. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات غربی از توافق میان کشورهای گروه ١+۵ در خصوص شیوه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در صورت نقض توافق جامع هسته‌ای از سوی ایران گزارش داد.

برخي از خبرگزاري‌ها به نقل از جان كري، اين ديدار را مثبت ارزيابي كردند؛ اما عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي و عضو ارشد گروه مذاكره كننده هسته اي، گفته است اختلافات بر سر متن توافق جامع همچنان باقي است.

به گفته عباس عراقچی در نشست روز شنبه و در حضور وزرای امور خارجه جمهوري اسلامي و آمريکا «يک بار ديگر به طور کامل همه موضوعات مرور شد. با اين شرايط همچنان اختلافات و تفاوت ها باقی است».

خبرگزاري رويترز، اين دور از مذاكرات را اساسي‌ترين مذاكرات پس از تفاهم لوزان ارزيابي كرده است. بر پايه همين گزارش، موضوع بازديد و بازرسی از تأسيسات نظامی ايران، از جمله مسايل مهم مورد بحث و حل نشده بين ايران و گروه ۱+۵ است.

قرار است دور بعدی مذاکرات پنج شنبه این هفته با حضور معاونان و کارشناسان ١+۵ با ایران در “وین” اتریش، ادامه یابد.

اسحاق جهانگيری، معاون اول رییس جمهوری، روز يك‌شنبه ١٠ خرداد، تیم مذاکره کننده را قوی‌ترین تیم در تاریخ مذاکرات هسته‌ای توصیف کرد و تأكيد كرد: در مذاكرات همه خطوط قرمزی که رهبر جمهوري اسلامي ترسیم کرده اند، رعایت شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز یک‌شنبه با بیان اینکه «مسائل جهانی ما تا حدود زیادی به موضوع هسته‌ای مربوط می شود» متذکر شد: مذاکرات در مسیر دقیقی به جلو می رود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates