27.02.2013

تصویب کلیات طرح محدودیت خبرنگاران؛ کوچک‌زاده: برخی‌ خبرنگاران هرزه‌نگارند

خُسن آقا: آخه چه معنی میده وقتی نماینده توی مجلس خوابیده خبرنگار عکس بگیر خواب شیرین نماینده رو تلخ کنند!
رادیوفردا: نمایندگان روز سه‌شنبه کلیات طرحی مربوط به اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس را تصویب کردند که یکی از بندهای آن، ایجاد محدودیت برای عکاس‌های خبری در مجلس است. مهدی کوچک‌زاده، از بانیان طرح محدودیت خبرنگاران، روز سه‌شنبه در صحن علنی برخی از خبرنگاران را «هرزه‌نگار» نامید.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی کوچک‌زاده نماينده تهران نیز روز سه‌شنبه هشتم اسفند درباره اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس سخن گفت.

در جریان سخنان کوچک‌زاده، ابوترابی نايب رئيس مجلس که رياست جلسه علنی را برعهده داشت سخنان او را قطع کرد و توضيحاتی داد مبنی بر اينکه در بررسی جزئيات اين طرح شما می‌توانيد مخالفت خود را با بندهای ديگر اعلام کنيد و موافقتتان را نيز با بند مورد نظر به ثبت برسانيد.

در اين حين کوچک‌زاده با مخاطب قرار دادن ابوترابی‌فرد گفت: «جناب آقای رئيس اجازه بدهيد که سخنان من کامل شود. اينگونه که شما در بين سخنان من وارد می‌شويد در رسانه‌ها سخنان من نيمه کاره درج می‌شود و فرمايش شما کامل منتشر می‌شود و اينگونه عرايض بنده ناقص است. درست است که همه کسانی که اينجا هستند (صحن علنی مجلس) عنوانشان خبرنگار است اما مثل اقشار مختلف که درونشان فاسد نيز وجود دارد برخی از آنان هرزه‌نگار هستند و نصف حرف‌های مرا می‌نويسند.»

پس از بررسی طرح الحاق يک تبصره به ماده پنجم قانون آيين‌نامه داخلی مجلس، نمايندگان با ۱۶۲ رای موافق کليات اين طرح را تصويب کردند.

بر اساس اين طرح، تصويربرداران اعم از فيلم و عکس از جلسات مجلس فقط در يک ساعت شروع جلسه علنی مجازند حضور پيدا کنند و در مواردی ديگر با تشخیص رئيس مجلس امکان حضور آنان قابل افزايش است.

کوچک‌زاده عضو جبهه پايداری پيش از اين پيشنهاد داده بود که حضور عکاسان و تصويربرداران خبری تنها در ۱۵ دقيقه اول شروع جلسه امکانپذير باشد و پس از آن اين افراد از جلسه علنی مجلس خارج شوند.

برخی طراحان اين طرح از جمله آقای کوچک‌زاده می‌گویند عکاسان خبری از تمامی لحظات حضور نمايندگان همچون آب خوردن، خوابيدن و يا ديگر اعمال آنان در صحن علنی مجلس عکس می‌گيرند و آن را در رسانه‌های خود منتشر می‌کنند و اين موضوع در شان نمايندگان نيست و با محدود کردن آنان در صحن علنی مجلس می ‌وان از اين موضوع جلوگيری کرد.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس در مورد این طرح گفته است: «‌مجلس، خانه ملت و متعلق به همه مردم است؛ بنابراین، باید همه‌ امکان حضور در نشست‌های علنی را داشته باشند. خبرنگاران و عکاسان، حلقه واسط برای کسانی هستند که نمی‌توانند به جلسات بیایند و از رخدادهای درون مجلس آگاه شوند؛ مگر آن که جلسات به تشخیص هیأت رئیسه غیر علنی باشد.»

وی در مورد نمایندگانی که می گویند عکس‌هایی از خواب و چرت زدن آنها منتشر شده است گفت: «مگر مجلس محل خواب است؟ اگر کسی مشکلی دارد یا خسته است، بهتر است مرخصی بگیرد و مجلس را ترک کند. مجلس محل نشاط و تحرک و تلاش است.»

آقای قاضی‌پور به برخی درگیری‌های فیزیکی میان نمایندگان یا با برخی مسئولان اجرایی گفته است: «مجلس محل درگیری فیزیکی نیست، بلکه محلی برای بحث‌و گفت‌وگوست و اگر کسی درگیر می‌شود، باید انتظار داشته باشد که عکس‌های او در رسانه‌ها منتشر ‌شود.»

پیشتر هم علی مطهری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی، با طرح محدودکردن فعالیت عکاسان خبری در جلسات مجلس مخالفت کرده آن را با هدف قانون اساسی مغایر دانسته بود.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران که در برخورد با روزنامه‌نگاران سابقه دارد، سال گذشته همراه با چند نماینده دیگر که از انتشار عکس‌هایشان در وبسایت‌ها و خبرگزاری‌ها ناراضی بودند، این طرح را برای محدودیت کار خبرنگاران تهیه کردند و خواستار فوریت در تصویب آن شدند ولی مجلس به فوریت آن رای نداد و به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates