03.06.2015

بازیهای سیاسی رژیم: اخبار ضدونقیض مقامات ایرانی از دادگاه ماموران فرودگاه جده

رادیوفردا: در حالی که معاون وزیر خارجه ایران از برگزاری دادگاه دو پلیس «خاطی» فرودگاه جده و تقاضای حکم اعدام برای آنان خبر داده بود، رئیس سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید که «ممکن است» محاکمه این دو مامور «در پایان این هفته» آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد، همچنین گفت که «بر اساس شواهد موجود کیفرخواست سنگینی برای این دو فرد مجرم و فاسد تنظیم شده است».

به گفته مقامات ایرانی، در هفته دوم تعطیلات نوروز سال جاری، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک‌ شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌‌اند.

به دنبال انتشار خبر این اتفاق و چندین مورد اعتراض و تظاهرات در تهران و شهرهای دیگر، علی جنتی، وزیر ارشاد، روز دوشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرد که سفر حج عمره زائران ایرانی تا زمان محاکمه و مجازات این ماموران متوقف می‌‌شود.

اما حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و کنسولی وزیر خارجه ایران، از برگزاری اولین جلسه محاکمه این «دو پلیس خاطی» در صبح روز دوشنبه، ۱۱ خرداد، در دادگاه شعبه ۷ جنایی جده خبر داده است.

به گفته آقای قشقاوی، دادستان جده به اتهام «خیانت در امانت به عنوان پلیس و اعمال شنیع در حین مأموریت» خواستار اعدام این افراد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای قشقاوی همچنین گفت که سرکنسول ایران در جده در جلسه دادگاه حضور داشته و ادامه محاکمه این ماموران به چهارشنبه هفته آینده موکول شده است.

یک روز پس از این سخنان اما رئیس سازمان حج و زیارت ایران در سخنانی متناقض گفت که ممکن است جلسه محاکمه دو پلیس عربستان سعودی «تا پایان همین هفته آغاز شود».

در همین حال این مقام حج و زیارت ایران روز سه‌شنبه تاکید کرد که محاکمه این دو مامور «به تنهایی» باعث از سرگیری اعزام زائران ایرانی به حج عمره نخواهد شد.

به گفته سعید اوحدی، پس از محاکمه و مجازات این دو مأمور و مذاکره با وزیر حج عربستان، در صورت اطمینان از «تأمین امنیت زائران و مشخص شدن راهکارهای لازم در فرودگاه، اماکن مقدسه و…» سفر زائران ایرانی به حج عمره از سر گرفته خواهد شد.

آقای اوحدی روز دوشنبه نیز در همین باره گفته بود: «شنیده‌ام وزارت حج عربستان جلسات امنیتی با پلیس این کشور داشته و راهکارهایی مطرح شده است، اما همه اینها در حد شنیده بوده است.»

دو روز پیش از اعلام لغو سفر حج عمره زائران ایرانی، ناصر خدرنژاد، معاون سازمان حج و زیارت، گفته بود که «پروازهای بسیاری» از زائران ایرانی به دلیل «عدم صدور ویزا» از سوی عربستان لغو شده ‌است.

درهمین حال حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران، روز شنبه، دوم خرداد، درهمین باره گفت: «مشکل صدور ویزا از سوی عربستان از مدت‌ها قبل شروع و این موضوع حل نشد تا این ‌که به موضوع تعرض به دو نوجوان ایرانی رسید.»

به گفته آقای قشقاوی، ایران با افزایش کارکنان سفارت‌ و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد موافقت کرده، اما با این حال «مسئله ویزا» هنوز حل نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates