05.06.2015

رفع تحریم‌های ایران، در جیب حزب‌الله لبنان

خودنویس: روزنامه‌ی وال‌ستریت جورنال در یادداشتی به بررسی رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی پرداخته است. دلایل بازداشت یکی از نزدیکان حزب‌الله لبنان در قبرس و اخراج یکی دیگر از گامبیا، حساسیت‌ها را بالا برده است.

به نوشته‌ی وال ستریت جورنال، جک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا معتقد است که بخش عمده‌ی پول‌های بلوکه شده‌ای که بعد از توافق هسته‌ای به ایران باز خواهد گشت، برای اهداف تروریستی هزینه نخواهد شد. اما اتفاقات اخیر در قبرس و گامبیا، نشان می‌دهد که نظر وزیر خزانه‌داری کابینه‌ی اوباما با نویسنده‌ی وال ستریت جورنال، نزدیک نیست.

اخراج حسین تاج‌الدین، یک تاجر لبنانی از گامبیا به خاطر دست داشتن در«شیوه‌های تجاری غیر قابل قبول» از سوی مقام‌های گامبیا در آفریقا، اخراج شد. که به گفته‌ی مقام‌های آمریکایی، شبکه‌ی تجاری آقای تاج‌الدین در خدمت حزب‌الله لبنان بوده است.

از طرف دیگر، کشف ۵ تن نیترات آمونیوم از سوی ۲۷ پلیس قبرسی در خانه‌ای در شهر لارناکا، زنگ خطر را به صدا در آورد. نیترات آمونیوم، که ماده‌ای منفجره محسوب می‌شود، در خانه‌ی یک لبنانی جوان ۲۶ ساله با گذرنامه‌ی کانادایی یافت شد، که بنا به گفته‌ی وزیر دفاع اسرائیل، با حزب‌الله لبنان در ارتباط است. جوان لبنانی به دست داشتن در توطئه‌ای تروریستی متهم شده، که البته آن‌را رد می‌کند. با این وجود، در اختیار داشتن این مقدار ماده‌ی منفجره در قبرس، جایی که میزبان تعداد زیادی از توریست‌های اسرائیلی در تابستان است باعث وارد آمدن این اتهام شده است. حزب‌الله در ۲۰۱۲، در انفجار اتوبوس توریست‌های اسرائیلی در بلغارستان دست داشت. دستگیری یک سوئدی لبنانی‌تبار در ۲۰۱۳، از توطئه برای زدن اهداف اسرائیلی پرده برداشت.

به نوشته وال ستریت جورنال، جمهوری اسلامی در هنگامه‌ی تحریم‌های اقتصادی قادر بوده سالانه ۲۰۰ میلیون دلار به حزب‌الله لبنان کمک مالی کرده است، حال سوال بزرگ اینجا است که با برداشته شدن تحریم‌ها و در اختیار گرفتن ۵۰ میلیارد دلار، چه خواهد کرد؟

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates