14.06.2015

بالا گرفتن بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها نزد محافظه‌کاران

دویچه‌وله: به موازات نامه صدها فعال مدنی در لزوم رفع موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها، جمعی از طلاب با ارسال نامه به خامنه‌ای از رفتن بانوان به استادیوم‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. فرمانده ناجا می‌گوید ممانعت‌ها وظیفه ذاتی این نیروست.

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای و مراجع تقلید، نسبت به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده و خواستار ممانعت از این قبیل اقدامات شدند.

در این نامه از خامنه‌ای درخواست شده که هرگونه صلاح می‌داند جلوی “سیل بنیان‌کن تهاجم فرهنگی” را سد کرده و مانند همیشه، “مدافع شریعت ناب محمدی” باشد.

روز شنبه ۲۳ خرداد، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد در موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها طبق قانون اقدام می‌‌شود، هر چند ممکن است برخی خرده بگیرند. حسین اشتری گفت که اگر ممانعتی از حضور در کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها انجام می‌شود، بر اساس وظیفه ذاتی و شرعی ناجا است.

سردار اشتری در ملاقاتی که با آیت‌الله مکارم شیرازی در قم داشت، یادآوری کرد که پاسداری از ارزش‌ها وظیفه پلیس است. به گفته او، کارگروهی برای اجرای تدابیر رهبر انقلاب در ناجا راه‌اندازی شده که در آن از کارشناسان داخلی و خارجی و علما نیز استفاده شده است. اشتری در باره اهداف این کارگروه توضیحی نداده است.

مکارم شیرازی در روزهای گذشته گفته بود: «در شرایطی که به وحدت و اتحاد نیاز داریم، ضرورتی ندارد که زنان به ورزشگاه بروند که در این صورت میان مردم و دولت و نیروی انتظامی اختلاف ایجاد می‌شود.»

تظاهرات اعتراضی در تهران

ظهر روز جمعه ۲۲ خرداد، شماری از معترضان به حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تظاهراتی اعتراضی در تهران برپا کردند.

تظاهرکنندگان پارچه‌‌نوشت‌هایی در دست داشتند که روی آنها از جمله نوشته شده بود: «ما انزجار خود را از حضور غیرشرعی زنان در ورزشگاه مسابقات مردان اعلام می‌داریم.». روی یکی از پلاکاردها نوشته بودند: «به وزارت کشور: این کار ممنوع و خلاف است و تخلف از آن سرپیچی محسوب می‌شود.»

این در حالی است که ۴۸۱ فعال مدنی در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور، وزیر ورزش و فرمانده نیروی انتظامی نوشته بودند که اختصاص “یک جایگاه محدود برای اقلیتی از زنان” پاسخگوی مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست.

این نامه پس از انتشار گزارش‌هایی از فراخوان “انصار حزب‌الله” برای رویارویی با حضور زنان در مسابقه والیبال ایران و آمریکا نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: درهای سالن‌های ورزشی ایران به روی زنان باز خواهد شد

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، روز ۱۱ خرداد گفته بود صورتجلسه ورود زنان به سالن‌های والیبال از سوی نمایندگان نیروی انتظامی، وزارت کشور و وزارت ورزش امضا شده ودر انتظار ابلاغ وزیر ورزش و جوانان است.

پس از سخنان مولاوردی، خبرگزاری ایرنا تصویری از اطلاعیه گروه انصار حزب‌الله منتشر کرد که در آن از مردم خواسته شده بود برای مبارزه با “فحشای زنان هرزه در جامعه به ویژه در ورزشگاه‌ها” در روز مسابقه والیبال ایران و ا‌مریکا (روز ۲۹ خرداد) در برابر ورزشگاه ۱۲ هزارنفری آزادی جمع شوند.

دعوت به “حضور خونین” امت حزب‌الله

در فراخوان “انصار حزب‌الله و اساتید و طلاب حوزه علمیه ایروانی” آمده بود: «منتظر حضور خونین امت حزب‌الله در ۲۹ خرداد ۹۴ مصادف با دوم رمضان در ورزشگاه آزادی جهت مقابله و رویارویی با حضور زنان و نهی از منکر مسئولین وزارت ارشاد هستیم.»

نشریه “یالثارات الحسین”٬ ارگان انصار حزب‌الله نیز پیشتر با اشاره به تاریخ ۲۹ خرداد و احتمال ابلاغ مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌ها هشدار داده بود اگر مسئولین از این “راه باطل” برنگردند، شاهد “یک روز تاریخی دیگر در تقویم حزب‌الله” خواهند بود.

سخنگوی دولت گفته است اجازه برگزاری تجمع در این باره را نمی‌دهد. روحانی در نشست مطبوعاتی خود در روز شنبه ۲۳ خرداد اشاره‌ای نیز به موضوع زنان داشت و گفت: «وقتی خانم‌ها می‌خواهند رای بدهند همه خم می‌شویم و احترام می‌گذاریم و می‌‌گوییم فرصت برابر وجود دارد اما از انتخابات که می‌گذریم انگار رای و عقیده ما عوض می‌شود.»

رئیس جمهور ایران اضافه کرد که زنان در راه‌پیمایی‌ها و مراسم پیشتازند و دولت باید “حق نشاط و شادی در چارچوب موازین دینی” را برای همه محترم بشناسد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates