17.06.2015

گزارش تکان دهندۀ “فارس” از بیابان شدن ایران

رادیوفرانسه: به گزارش فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران ایران، گری لوئیس، نمایندۀ برنامۀ عمران سازمان ملل در همایشی در تهران گفت که ۸۰ درصد سرزمین ایران را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهند و فرسایش سالانۀ خاک در این کشور ۱۵ تن در هکتار گزارش شده است.

گری لوئیس در ادامه گفته است که میزان فرسایش خاک مهمترین شاخص در تخریب سرزمین است و از این منظر فرسایش خاک در ایران سه برابر متوسط فرسایش خاک در دنیا است. گری لوئیس در ادامه افزوده است میزان تبخیر در ایران نیز سه برابر متوسط جهانی است، در حالی که میزان بارندگی در ایران یک سوم متوسط بارندگی در دنیا است.
به گفتۀ نمایندۀ برنامۀ عمران سازمان ملل، ایران با پدیدۀ تغییر اقلیم روبرو است که هم نتیجۀ کاهش بارندگی است و هم ریشه در عوامل انسانی دارد. او در اردیبهشت ماه گذشته نیز هشدار داده بود که با ادامۀ روند کنونی تغییرات اقلیمی در ایران، این کشور باید در انتظار آینده ای به مراتب خشک تر و گرمتر باشد.
به گفتۀ گری لوئیس شمار واحدهای دامی در ایران بسیار بیشتر از ظرفیت مراتع کشور است و افزایش جمعیت در این کشور فشار مضاعفی بر منابع طبیعی ایران وارد می آورد.
برای نمونه، گری لوئیس به کشاورزان خرده پا اشاره کرده که بخش بزرگی از جمعیت کشاورزی ایران را تشکیل می دهند که البته، به گفتۀ او، از دانش و فنون لازم برای فعالیت کشاورزی پایدار بی بهره اند. وی همچنین با اشاره به کاربری اراضی در جمهوری اسلامی ایران گفته است : بیابان زایی در همه جای ایران در حال وقوع است و نه تنها گریبان کشاورزان ایران را گرفته، بلکه آسیب های بزرگی برای ساکنان حاشیه های بیابان ها در کشور به بار آورده است. اکنون نیمی از روستاهای ایران خالی از جمعیت شده اند که شامل یازده میلیون نفر از کسانی می شود که از این پس در فقر مطلق در حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می کنند.
برای مقابله با پدیدۀ بیابان زایی، گری لوئیس بر اولویت استفاده از روش های نوین در کشاورزی و بهینه سازی مصرف آب و همچنین مدیریت اراضی در ایران تأکید کرد. قریب ۹۰ درصد منابع آبی در ایران صرف کشاوورزی این کشور می شود یا در واقع به وسیلۀ روش های منسوخ آبیاری به هدر می رود. عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی، به تازگی هشدار داد که در صورت ادامۀ روند کنونی تغییر اقلیم در ایران، به زودی ۵۰ میلیون نفر ایرانی به دلیل کمبود یا نبود آب برای زنده ماندن ناگزیر از مهاجرت خواهند شد.
طبق آمار رسمی جمهوری اسلامی ایران مساحت خشکی این کشور ۱۶۵ میلیون هکتار است که ۳۲ میلیون هکتار آن را بیابان ها تشکیل می دهند. همین آمار اعلام می کنند که از آغاز تأسیس حکومت اسلامی در ایران شش میلیون هکتار از جنگل های این کشور نابود شده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates