17.06.2015

وزارت کشور ایران فعالیت تشکل جدید مدیران احمدی‌نژاد را غیرقانونی دانست

بی‌بی‌سی: حسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور ایران گفت تشکلی که تحت عنوان “جبهه یکتا” فعالیت می کند، از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درخواست مجوز نکرده و بنابراین “هرگونه فعالیت آن خلاف قانون است”.

آقای مقیمی سه شنبه ۲۶ خرداد، در پاسخ به یادآوری خبرنگار ایرنا که “این گروه سیاسی اعلام کرده در قالب جبهه فعالیت می کند و نیازی به مجوز ندارد” تاکید کرد: “هرگونه فعالیت سیاسی افراد در قالب حزب، گروه و تشکل و با هر عنوان و نامی باید با دریافت مجوز باشد.”

مسعود زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید گفت که یکتا ‘برای انتخابات ایجاد نشده است’ و ‘لیست نمی‌دهد’. وی افزود که این تشکل ‘در انتخابات به جریان‌های ارزشی کشور کمک می‌کند’ و در عین حال ‘اگر کسی بخواهد از این جبهه کاندیدا شود، می‌تواند برای خود تصمیم بگیرد’

محمد حسینی، وزیر سابق ارشاد و از اعضای هیئت موسس یکتا، پیشتر گفته بود “اگر ضرورت ایجاب کند”، جبهه یکتا “به عنوان تشکل رسمی بعدا در وزارت کشور ثبت می‌شود”. مطابق قوانین ایران، “جبهه” ائتلافی سیاسی از احزاب دارای پروانه فعالیت است که با اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، مستقر در وزرات کشور، شکل می گیرد.

تشکل یکتا، دیروز طی یک گردهمایی در تهران به طور رسمی اعلام موجودیت کرد. اعضای هیئت موسس یکتا، که مخفف “یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی” است، همگی از اعضای هیئت دولت در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هستند.
‘لیست نمی دهیم اما اگر کسی خواست، نامزد شود’

امروز مسعود زریبافان، رئیس سابق بنیاد شهید و عضو هیئت مؤسس یکتا، امروز در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت که این تشکل برای انتخابات ایجاد نشده است و “لیست نمی‌دهد”.

وی افزود که یکتا “در انتخابات به جریان‌های ارزشی کشور کمک می‌کند” و در عین حال “اگر کسی بخواهد از این جبهه کاندیدا شود، می‌تواند برای خود تصمیم بگیرد”.

همزمان، کامران دانشجو، وزیر سابق علوم و عضو دیگر هیئت موسس یکتا، در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد که این گروه با محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق “رابطه تشکیلاتی” ندارد.

دو روز پیش، محمد حسینی هم گفته بود که اعضای یکتا با آقای احمدی نژاد “ارتباط تشکیلاتی” ندارند، اما “بعد از دولت دهم جلسات فراوانی داشته اند”.

کامران دانشجو وزیر سابق علوم امروز اعلام کرد که یکتا با محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق ‘رابطه تشکیلاتی’ ندارد. پیشتر، محمد حسینی هم گفته بود که که اعضای یکتا با آقای احمدی نژاد ‘ارتباط تشکیلاتی’ ندارند، اما ‘بعد از دولت دهم جلسات فراوانی داشته اند’

آقای حسینی در مصاحبه با ایسنا افزوده بود که اعضای این تشکل “غالبا از مدیرانی هستند که در وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی، مدیریت های استانی و شهرستانی و حتی در بخش ها حضور داشته اند”.

وی در گفتگویی جداگانه با باشگاه خبرنگاران جوان، خبر داده بود: “در همه استانها، شهرستان‌ها و حتی در بخش‌ها افرادی که در گذشته مسئولیت‌های اجرایی داشته‌اند، می‌توانند به این مجموعه بپیوندند”.

آقای حسینی، همچنین در مصاحبه با ایرنا اعلام کرده بود که علاوه بر مسئولان اجرایی سابق، سایر “نیروهای ارزشی و متعهد” نیز می توانند در یکتا عضویت داشته باشند.
‘همکاری با جبهه پایداری’

وزیر سابق ارشاد به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که وی و همفکرانش با محمدتقی مصباح یزدی عضو “شورای فقهی” جبهه پایداری، محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هاشم حسنی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در رابطه با شکل‌گیری جبهه یکتا “صحبت کرده اند”.

محمد حسینی در گفتگویی جداگانه با خبرگزاری فارس، خبر داده که اعضای یکتا با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز ملاقت کرده اند.

محمد حسینی وزیر سابق ارشاد پیشتر گفته بود که یکتا ‘با جبهه پایداری قطعا می‌تواند همکاری داشته باشد هرچند که این دو جدا از هم هستند’

آقای حسینی همچنین اعلام کرده که این تشکل “با گروه‌های سیاسی و احزاب و تشکل‌های اصولگرا هم صحبت‌هایی داشته” ولی توضیح بیشتری در مورد این تشکل ها نداده است.

وی دیروز به خبرگزاری ایرنا گفته بود که یکتا “با جبهه پایداری قطعا می تواند همکاری داشته باشد هرچند که این دو جدا از هم هستند.”

برخی رسانه های اصولگرا، از حضور سه تشکل سیاسی اصولگرا در جبهه یکتا خبر داده اند ولی نام این تشکل ها را اعلام نکرده اند.

از حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم به عنوان دبیر موقت تشکل یکتا نام برده شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates