18.06.2015

انتقاد وزیر دفاع آمریکا از عزم اندک عراق برای مقابله با داعش

دویچه‌وله: وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ی کمیته‌ی نیروهای مسلح کنگره بار دیگر دولت عراق را به کم‌کاری در مبارزه با داعش متهم کرد. او گفت “انهدام داعش” از اولویت‌های اصلی آمریکا است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه (۱۷ ژوئن/ ۲۷ خرداد) بار دیگر تعهد دولت عراق در مبارزه با گروه تروریستی “دولت اسلامی” را زیر سئوال برد.

کارتر که به همراهی ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کمیته‌ی نیروهای مسلح کنگره‌حضور پیدا کرده بود، تاکید کرد که دولت عراق درحالی که قرار بود دست‌کم ۲۴ هزار نیروی عراقی را برای آموزش‌های نظامی تحویل نیروهای آمریکایی دهد، تاکنون تنها ۷ هزار نیرو را معرفی کرده است.

آمریکا چندین ماه است که مستشاران نظامی خود را برای آموزش نیروهای عراقی و تلاش برای انهدام نیروهای داعش به عراق فرستاده است. نیروهای آمریکایی در عملیات‌های زمینی تاکنون به طور مستقیم وارد نشده‌اند و تنها به بمباران هوایی مواضع داعش بسنده کرده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین دولت عراق را متهم کرد که به دلایل “فرقه‌گرایانه” نیروهای سنی و کرد را چندان جدی درگیر مبارزه با اعضای داعش نمی‌کند.

کارتر با تاکید بر این‌که خاورمیانه “دوره‌ای از هرج‌ومرج و آشفتگی” را تجربه می‌کند، گفت استراتژی آمریکا در منطقه مقابله با چالش‌ها و دشواری‌هایی است که از سه کشور ایران، عراق و سوریه سرچشمه می‌گیرند.

او همچنین “انهدام گروه دولت اسلامی” را یکی از اولویت‌های اصلی آمریکا در منطقه برشمرد و وعده داد: «آمریکا گروه دولت اسلامی را کاملا منهدم خواهد کرد.»

وزیر دفاع آمریکا پیش از این نیز در اظهارات مشابهی مدعی شده بود که نیروهای ارتش عراق “عزم جنگیدن با داعش” را ندارند. وی از ارتش عراق انتقاد کرده بود که به‌رغم این‌که شمار نیروهایش بیشتر و تجهیزاتش پیشرفته‌تر است، در رمادی به سرعت عقب‌نشینی کرد. این اظهارات کارتر با واکنش تند حیدر علی عبادی، نخست‌وزیر عراق مواجه شد.

عده‌ای از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره‌ی آمریکا مداخله‌ی دولت باراک اوباما در نبرد با داعش در عراق را ناکافی می‌دانند و خواهان حضور نیروهای آمریکایی در عملیات‌های زمینی‌اند. در این نشست ژنرال دمپسی، به نمایندگان منتقد گفت که “محدودیت‌های جدی” وجود دارد که مداخله‌ی بیشتر نیروهای آمریکایی را با چالش مواجه خواهد کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: «من به صلاح نمی‌دانم که نیروهای آمریکایی را صرفا به این دلیل که نیروهای داخلی ضعیف عمل می‌کنند، به خطر بیاندازیم.»

جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از “اولویت‌های” آمریکاست

اشتون کارتر همچنین تاکید کرد که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های جدی آمریکا در خاورمیانه است.

در این نشست مک تورن‌بری، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس دولت ایران را متهم کرد که “پول و اسلحه در اختیار طالبان قرار می‌دهد.” او همچنین ایران را متهم به حمایت از حوثی‌های یمن کرده و از وزیر دفاع دولت اوباما پرسید که استراتژی آمریکا برای مبارزه با ایران به جز مذاکرات هسته‌ای چیست؟

اشتون کارتر در پاسخ این نماینده‌ی جمهوری‌خواه گفت که استراتژی اصلی و فعلی آمریکا “دیپلماسی خستگی‌ناپذیر” است. با این‌حال تاکید کرد که آمریکا کماکان با جدیت به پشتیبانی از متحدان منطقه‌ای خود در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین تاکید کرد که آمریکا از همه‌ی تلاش‌ها برای مقابله با حمایت نظامی ایران از شیعیان حوثی پشتیبانی می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates