22.06.2015

رفسنجانی: روحانیت در معرفی و حمایت از احمدی‌نژاد مقصر است

دویچه‌وله: پایگاه اطلاع‌رسانی رفسنجانی بخش‌های منتشر نشده‌ای از سخنان او در دیدار با مردم دزفول را انتشار داد که در آن به رئیس دولت قبلی و حامیانش به شدت انتقاد شده است. او می‌گوید در دوره احمدی‌نژاد اخلاق در کشور فروریخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جمعی از مردم دزفول به بیان خاطراتی از دوران جنگ ایران و عراق و انتقاد از سیاست‌ها و رفتار دولت‌های نهم و دهم پرداخت.

این دیدار دهم خرداد ماه انجام شد و برخی از منابع خبری همان زمان بخش‌هایی از سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی را به صورت تحریف شده و ناقض منتشر کردند.

پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت روز یک‌شنبه (۳۱ خرداد/ ۲۱ ژوئن) فیلم و متن بخش‌هایی از اظهارات رفسنجانی را که به درستی منعکس نشده بود انتشار داد.

بیشتر بخوانید: پدیده رفسنجانی؛ به حاشیه راندن مرد “رهبرساز

تحریف سخن رفسنجانی

رفسنجانی پس از اشاره به افزایش فقر، بیکاری و فساد در دو دولت گذشته گفت: «روحانیت هم انصافا مقصرند در معرفی او [احمدی‌نژاد] و حمایت از او که هنوز هم خیلی‌هایشان دست برنداشته‌اند!»

در گزارش برخی رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، “بعضی‌ها” به جای “روحانیت” آمده و عبارت “مقصرند” حذف شده است.

اشاره رفسنجانی به کسانی چون محمد تقی مصباح‌یزدی رئیس “موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی” است که زمانی گفته بود: «احمدی‌نژاد ذخیره خداوند برای امروز ماست.»

این مرجع تقلید در نخستین دیدارش با احمدی‌نژاد پس از انتخابات سال ۸۴ گفت: «خدای‌متعال‌را شاکریم‌که‌زمینه‌انتخاب‌چنین‌شخصیتی‌برای‌این‌دوره‌خاص‌از انقلاب‌را فراهم‌کرد و آیندگان‌به‌این‌نتیجه‌خواهند رسید که‌انتخاب، مشحون‌به‌کرامات‌و معجزات‌بود و از این‌رو توفیق‌شکر این‌نعمت‌را از خداوند خواستاریم.»

در سال ۸۴ رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و بسیاری از روحانیان اصول‌گرا از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند اما هیچ یک از آنها، خود را در خطاهای او شریک و مسئول نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: موعودگرایی و ولایت‌مداری در جمهوری اسلامی‌ گفت‌وگویی با حسن یوسفی اشکوری

وعده رجعت احمدی‌نژاد

هفته‌نامه “پرتو سخن”، به صاحب امتیازی موسسه مصباح‌یزدی چند روز پس از انتخابات از قول او نوشت که یکی از دوستانش نقل کرده: «قبل از برگزاری مرحله اول انتخابات به محضر یکی از علمای اهواز رسیدم، ایشان گفت نگران نباشید، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور می‌شود. ایشان گفته بود که شخصی شب بیست‌‌و‌سوم ماه رمضان در حال احیا، پیش از نیمه‌شب به خواب می‌رود. در خواب به او ندا می‌شود که بلند شو برای احمدی‌نژاد دعا کن، وجود مقدس ولی‌عصر دارند برای احمدی‌نژاد دعا می‌کنند.»
رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و بسیاری از روحانیان اصول‌گرا از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند اما هیچ یک از آنها، خود را در خطاهای او شریک و مسئول نمی‌دانند

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و بسیاری از روحانیان اصول‌گرا از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند اما هیچ یک از آنها، خود را در خطاهای او شریک و مسئول نمی‌دانند

نزدیک بودن زمان ظهور دوازدهمین امام شیعیان یکی از جنبه‌های مشترک اعتقادات احمدی‌نژاد و مصباح‌یزدی است که رفسنجانی در دیدار با شهروندان دزفول از آن انتقاد کرد.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت دهم، سوم تیرماه ۹۲ در مراسم تقدیر از احمدی‌نژاد ابراز امیدواری کرد که او در آینده نزدیک “در رجعتی دیگر همراه با امام عصر حکومت مطلوب را پی‌گیری خواهد کرد”.

این سخنان جنجال فراوانی به پا کرد و الهام مدعی تحریف سخنانش شد. افشای نوار صوتی اظهارات سخنگوی دولت نشان داد که او واقعا وعده رجعت احمدی‌نژاد را داده است.

فروریختن اخلاق، گسترش فساد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در دیدار با مردم دزفول نگرانی‌های مطرح شده از تزلزل اخلاق در جامعه و گسترش فساد را موجه دانست و گفت: «این ۸ سال دوره دولت سابق آن موج بزرگ را بلند کرد برای اینکه اخلاق را فرو بریزد و ضربه کاری خوردیم. ما تا آن موقع آلودگی به آن شکل وسیع نداشتیم.»

او ۶ برابر شدن میزان نقدینگی در دولت قبلی را عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی دانست و تاکید کرد که “نقدینگی خودش یک عامل خطرناک و ویروسی است که در [جان] جامعه ما افتاده، آن ۸ سال کافی است برای این که مدت‌ها مثل هاری در بدن جامعه ما دائما تزریق سم بکند”.

فروردین ماه سال ۹۲ میزان تورم به نسبت فروردین سال پیش از آن به ۳۸ درصد رسید. با این حال احمدی‌نژاد در واکنش به انتقادها به سیاست اقتصادی دولت مدعی شد تا “کمتر از ۳ ماه دیگر بساط بداخلاقی‌ها جمع می‌شود و حماسه اقتصادی رقم می‌خورد”.

سه ماه پس از این وعده، عمر دولت دهم به پایان رسید، از حماسه اقتصادی خبری نبود و تورم افسارگسیخته از مرز ۴۰ درصد هم گذشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates