23.07.2015

ده‌ها معلم معترض در تجمع مقابل مجلس ایران بازداشت شدند

رادیوفرانسه: عده‌ای از معلمان سراسر ایران امروز برای پیگیری بخشی از مطالبات صنفی خود، در مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شدند، اما نیروی انتظامی مانع از برگزاری این تجمع شد. محمد رضاخواه، عضو کانون صنفی معلمان به خبرگزاری کار ایران از دستگیری برخی معلمان در این تجمع خبر داده و همسر هاشم خواستار، یکی از بازداشت شدگان نیز به هرانا گفت: “حدود دویست تن از معلمان بازداشت شده اند”. همچنین سایت “حقوق معلم و کارگر” تعداد بازداشت شدگان را “بیش از صد معلم” ذکر کرده است.

به گزارش منابع خبری، از دو هفته پیش، قرار بود صبح امروز همزمان با اولین ساعات برگزاری صحن علنی مجلس، تجمع آرام و ساکت معلمان مقابل مجلس برگزار شود که پلیس با دخالت خود، تعدادی از معلمان را بازداشت کرد.

هنوز جزئیات بیشتری از این بازداشت منتشر نشده است، اما به گفته شاهدان عینی، از دیروز به تعدادی از فعالان صنفی معلمان پیام فرستاده شده و آنها را تهدید کرده اند که حق شرکت در تظاهرات سکوت امروز را ندارند.

علی رغم این تهدیدات، در تجمع امروز معلمان استان‌های مختلف ایران از جمله کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران و مشهد، به تهران آمده بودند.

به گفته شاهدان عینی، تعداد مأموران انتظامی و لباس شخصی‌ها در اطراف بهارستان آنقدر زیاد بود که تقریبا به هیچ کس اجازه ورود به مجلس داده نشد و مأموران تظاهرکنندگان را که به طور پراکنده وارد میدان می شدند یا وادار به تغییر مسیر می کردند یا در صورت مقاومت، آنان را بازداشت می کردند و با خود می بردند.

علی مطهری نماینده مجلس نیز در واکنش به بازداشت معلمان، گفت: “بازداشت تجمع کنندگان باعث تشدید موضوع می شود.”

همچنین محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس، در جلسه علنی امروز از وزیر کشور خواست تا مطالبات معلمان معترض را بررسی کند.

دلایل اعتراض معلمان چیست؟

اعتراض اصلی معلمان که در اطلاعیه چند روز پیش آنان منعکس شده، ادامه بازداشت پنج نفر از فعالان صنفی معلمان است.

شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور خواهان آزادی فوری پنج معلم زندانی شده است.

اسماعیل عبدی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران، علیرضا هاشمی دبیر کل سازمان معلمان ایران، رسول بداغی عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان، علی اکبر باغانی نایب رئیس کانون صنفی معلمان تهران و محمود باقری، فعال صنفی معلمان، پنج معلمی هستند که اکنون در زندان به سر می برند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates