30.07.2015

«ایران پرداخت پول نقد به حماس را متوقف کرد»

صدای آمریکا: روزنامه یدیعوت آخارونوت، نشریه اسرائیلی به نقل از موسی ابومرزوق، قائم مقام حماس از قطع تقریبا کامل کمک های ایران به این سازمان اسلامگرای فلسطینی خبر داد.

ابومرزوق می گوید کمک های نظامی ایران به عملیات نظامی این تشکیلات که نوار غزه را در کنترل دارد بسیار تعیین کننده بود اما بتازگی این کمک ها متوقف و معلق شده است.

به گفته این مقام، اکنون تامین نیازهای نظامی و نیز تامین معیشت ساکنان غزه به مشکل برخورد کرده است.

به نوشته این روزنامه علت قطع کمک های تهران به حماس طرفداری این تشکیلات از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

این روزنامه می افزاید کمکهای ایران به سازمان جهاد اسلامی در غزه نیز به دلیل آنکه این تشکیلات در جنگ یمن جانب سعودی ها را گرفته است به حال تعلیق درآمده است.

ایران در سوریه از دولت اسد و در یمن از شورشیان شیعه حوثی طرفداری می کند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز روز سه شنبه از کاهش یا احتمالا قطع بودجه اهدایی ایران به حماس خبر داد و گفت از آنجا که این گروه مسلح مستقر در نوار غزه از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه حمایت نکرده، تهران چنین تصمیمی گرفته است.

حماس می گوید با بحران مالی مواجه نیست اما پرداخت مالیات و وصول نامرتب کمک های خارجی مشکلاتی را برایش به وجود آورده است.

کشورهای غربی با گروه حماس روابط دیپلماتیک ندارند چرا که این گروه شبه نظامی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و به عملیات خشونت آمیز دست می زند. ایران جزو کشورهایی است که به این گروه کمک مالی می کند.

هاآرتص به نقل از یک دیپلمات که نخواست که نامش فاش شود گفت گزارش های امنیتی نشان می دهد که ایران کمک های مالی اش به حماس را کاهش داده است.

دیگر منابع دیپلماتیک گفته اند پرداخت پول نقد ایران به حماس دو ماه است که متوقف شده است. این منابع گفته اند ایران از این که حماس از بشار اسد، متحد تهران حمایت نکرده ناخرسند است.

گفته می شود حماس از اخوان المسلمین، گروه اسلامگرای مصر نیز کمک مالی می گیرد. دیپلمات ها می گویند کمک های اخوان المسلمین به حماس نیز احتمالا کاهش یافته چرا که این گروه حمایت های مالی اش را بیشتر به انقلاب های موسوم به بهار عرب متمرکز کرده است.

دولت حماس در ژوئیه، ماه جاری میلادی از پرداخت حقوق ۴۰ هزار نفر از کارمندانش که در بخش های غیرنظامی و امنیتی مشغول به کارند، بازماند. رهبران حماس وعده داده اند که در ماه اوت حقوق ها را تمام و کمال پرداخت می کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates