30.07.2015

دعوت رئیس جمهوری فرانسه از روحانی برای سفر به پاریس

دویچه‌وله: لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری با محمدجواد ظریف گفت حامل پیام دعوت فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه برای سفر حسن روحانی به کشورش در ماه نوامبر سال جاری است.

سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران و دیدار او با مقام‌های دولت ایران، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیرخارجه یکی از مهم‌ترین رویدادهای روز چهارشنبه (۷ مرداد/۲۹ ژوئیه) بود.

وزیر خارجه فرانسه در نشست خبری با وزیر خارجه ایران گفت که سفرش با هدف سیاسی انجام می‌شود ولی نتایج تجاری و اقتصادی هم در بر خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: لوران فابیوس وارد تهران شد

فابیوس اضافه کرد: «این توافق اجازه می‌دهد که روابط دو کشور گسترش پیدا کند و ما همکاری‌هایمان را یکبار دیگر از سر بگیریم که این همکاری در زمینه‌های مختلفی می‌تواند باشد.»

او هم‌چنین اعلام کرد که حامل دعوت رئیس جمهور فرانسه از حسن روحانی جهت برای سفر به پاریس در ماه نوامبر است. وزیر خارجه فرانسه دومین مقام دولتی اروپایی است که به دنبال توافق جامع اتمی ایران و ۵+۱ به ایران سفر می‌کند. پیش‌تر، یک هیات بلندپایه آلمانی و در راس آن زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان به ایران سفر کرده بود.

وزیر خارجه فرانسه گفت که امیدوار است شاهد ازسرگیری دوباره روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور باشد و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و تمایل ایران، همکاری‌هاا در زمینه‌های مختلف با شرکت‌های فرانسوی گسترش یابند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در دیدار با لوران فابیوس گفت ایران علاوه بر توسعه مناسبات اقتصادی به دنبال توسعه روابط فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، دانشگاهی و گردشگری نیز هست.

بیشتر بخوانید: روحانی: ایران خواستار توسعه همکاری‌ها با اتحادیه اروپاست

مسایل مهم منطقه‌ای

یکی از مسایل مهم در مناسبات ایران با غرب، نقش این کشور در منطقه است. نکته‌ای که هم وزیر خارجه فرانسه و هم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به آن اشاره کردند.

فدریکا موگرینی نیز در سفرش به ایران و دیدار با محمدجواد ظریف گفت که مسایل منطقه یکی از فصول بسیار مهم در روابط دو طرف است و افزود «این پروسه را می‌توانیم از سوریه آغاز کنیم».

بیشتر بخوانید: ورود موگرینی به تهران در آستانه سفر پر حاشیه فابیوس

امروز چهارشنبه ۲۹ ژوئیه نیز لوران فابیوس به مسئله افراطی‌گری در منطقه اشاره کرد و گفت «فرانسه و ایران هر دو جایگاه مهم و بانفوذی در منطقه دارند و دو کشور در ارتباط با مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دارای منافع مشترکی هستند.»

وزیر خارجه فرانسه به دلیل نقشی که در مذاکرات داشت هدف انتقادهای بسیاری از سوی جناح‌های مختلف قدرت در ایران قرار گرفت. او در پاسخ به این انتقادها گفت: «اگر چنین احساسی در بین مردم ایران وجود داشته باشد که فرانسه به دنبال یک روش محدود کننده برای توافق بوده است این درست نیست. بلکه مواضع فرانسه سازنده بود.» به گفته او فرانسه تنها با قصد رسیدن به یک توافق محکم در مذاکرات مواضعی سخت گرفت.

بنابر اخبار منتشر شده از دیدار وزیر خارجه فرانسه از تهران، قرار است هیاتی اقتصادی از شرکت‌های مختلف فرانسه در ماه سپتامبر (شهریور) به ایران سفر کند.

در دیدار فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف نیز از گسترش همکاری‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی، حمل‌و نقل، تجارت، حقوق بشر، محیط زیست و مقابله با قاچاق مواد مخدر صحبت شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدارش از تهران گفت که این نخستین ماموریت او پس از توافق هسته‌ای بوده و «عزم جدی در رهبر، رئیس جمهوری و وزیرخارجه برای شروع فصل جدیدی در روابط با کشورهای منطقه مشاهده» می‌شود. او تاکید کرد که ازطرف ۲۸ کشور اروپا و «بسیار محکم خواستار رابطه» با ایران است.

صداهای مخالف

سفر لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با مخالفت‌هایی هم روبرو شد. پیش از ورود لوران فابیوس به تهران گروهی در اعتراض به سفر او مقابل فرودگاه مهرآباد تجمع کردند.

بیشتر بخوانید: اعتراض به سفر لوران فابیوس در برابر فرودگاه مهرآباد

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»،‌ حدود ۱۰ نفر از ۲۹۰ نماینده مجلس ایران با ارسال نامه ای به محمد جواد ظریف،‌ او او خواسته بودند که دعوت خود از فابیوس برای سفر به تهران را پس بگیرد،‌ زیرا وزیر امور خارجه فرانسه «اقدامات خیانت کارانه ای علیه ایران» انجام داده است.

خبرگزاری فارس،‌ وابسته به سپاه پاسداران نیز به نقل از مجتبی ذوالنور،‌ نوشت: «فابیوس در هفته حمایت از بیماران هموفیلی به ایران سفر می‌کند و این امر ما را به یاد مرگ شماری از هموطنان‌مان می‌اندازد که به واسطه خون‌های آلوده وارداتی از فرانسه جان خود را از دست دادند.» او گفته است که «مهم‌ترین عامل این حادثه فابیوس بود.»

ذوالنور به مقام‌های دولت ایران توصیه کرده است که «از آمدن مقامات غربی هیجان زده» نشوند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates